Så här kan ni göra
Bilda gärna en arbetsgrupp på skolan som kan hjälpas åt och en ansvarig kontaktperson som håller kontakten med Teknikcollege eller Ung Företagsamhet. Lärare som undervisar i teknik, samhällskunskap, svenska och andra ämnen kan ingå tillsammans med företags- och yrkesvägledare och skolledare.
Planera gärna in information kring denna samverkan skola-arbetsliv för kollegorna samt på terminens föräldramöte för ökad kännedom om hur skolan samverkar med samhället och kommunen lokalt utöver företagen.
Verktyget kan med fördel användas tematiskt eller ämnesövergripande. Hållbarhet och de globala målen går även att väva in i varje steg. Genom att planera in en aktivitet per årskurs skapas en hållbar och långsiktig plan för entreprenörskap samt ökar intresset för teknik.
Spillmaterialsuppdrag
Återbruk och ta vara på spillmaterial som i annat fall skulle ha kasserats är viktigt. Sverige behöver bli bättre på innovation, ta hand om och utveckla de restprodukter som blir över om vi ska bli helt klimatneutrala. För att lyckas med det krävs det att vi i tidig ålder inspirerar våra barn och unga att tänka nytt. Det är även något som företagen tycker det är viktigt.
Vi rekommenderar att ni kontaktar ert lokala Teknikcollege för en dialog kring vilka lokala teknik- och industriföretag som kan erbjuda spillmaterial. Det är mycket möjligt att representanter från företaget är intresserade av att berätta för eleverna om sin tillverkning och hur de använder sig av materialet.
Anordna gärna en tävling i samarbete med Teknikcollege och Ung Företagsamhet där eleverna får visa upp sina prototyper. Upplägget på själva tävlingen kan givetvis se olika ut var i landet ni befinner er.
Koppla gärna arbetet till innovationsprocessen och produktutveckling.
Företagsbesök
I detta verktyg har vi valt att använda konceptet Industrinatten där varje klass delas in i mindre grupper och gör 2 – 3 studiebesök. Givetvis kan andra upplägg för studiebesök använda.Industrinatten är förlagt på skoltid och görs i samverkan med skolan för alla elever i årskurs 8. Tänk på att lägga in en fika- eller fruktpaus vid något tillfälle mellan två besök för att hålla energinivåerna på topp. Vi rekommenderar cirka 60 minuter till företagsbesök, plus tid för transport. Minimum blir en halvdag schemabrytande. Dessutom behövs tid till förarbete och redovisning av respektive företagsbesök. Utifrån egna erfarenheter går det åt minst 120 minuter till förberedelse och 120 minuter till efterarbete. Förslagsvis delas efterarbetet upp till hälften för sammanställning av material och häften till redovisning.
Koppla gärna arbetet till jämställdhet och prao.
För att synliggöra vad det innebär att vara en ingenjör kan ni samverka med andra aktörer. Det kan exempelvis vara Women Engineerings, IGE Day (Introduce a Girl to Engineering) på våren eller initiativ som Tjejer kodar, VERA-dagen och så vidare.
Framtidskoll
Temadagen Framtidskoll tar cirka en skoldag. Dessutom behövs tid till förarbete i form av att deltagande personal medverkar under en utbildning med Ung Företagsamhet, samt tid för att arbeta med läromedlet Min framtid och ekonomi med eleverna. Räkna därför med 1h för utbildning och cirka 2 – 3 stycken 60 minuters lektioner för att arbeta med läromedlet innan temadagen genomförs.
Använd gärna utbildningen Möjligheternas samhälle på Ung Företagsamhets hemsida där avsnittet Framtiden handlar om framtidens arbetsmarknad, vad vi kommer att arbeta med i framtiden och vilka förmågor som kommer att bli allt viktigare.
Sök gärna information om era lokala utbildningar som är kvalitetssäkrade inom exempelvis Teknikcollege, Vård- och omsorgscollege och andra College-modeller för att stärka samverkan mellan grundskola och fortsatt utbildning.
Koppla gärna arbetet till gymnasievalet och att göra normbrytande val.
Besök gärna Ung Företagsamhets regionala mässor eller tävlingsdagar såsom regionfinaler i Blixlåstet där gymnasieelever visar upp sina affärsidéer.