Teknikcolleges åtta kriterier är styrande i arbetet med att stärka industrins kompetensförsörjning. Till varje kriterium fastställer samverkansföretag och utbildningsanordnare gemensamma mål och visioner utifrån industrins regionala kompetensförsörjning.
Teknikcollege ska bidra till att säkra tekniskt inriktade företags behov av kvalificerad arbetskraft. Teknikcollege ska ge den studerande en attraktiv utbildning som kan leda till jobb eller lägga en god grund för vidare studier. Kommuner och andra huvudmän ska erbjudas ett mer effektivt resursutnyttjande genom Teknikcolleges samverkan. Våra kvalitetskriterier är verktyg för att uppnå dessa mål och för att säkerställa utbildningarnas kvalitet gentemot studerande, lärare och företag.
Vår granskningskommitté har som uppgift att fastställa att samtliga regioner och utbildningsanordnare certifieras utifrån ett kvalitetssäkrat arbete. Kriterierna utgör riktlinjerna som stödjer detta utvecklingsarbete.
Kriteriernas riktlinjer
Teknikcollegeregionens långsiktiga/övergripande mål och visioner ska sättas utifrån industrins regionala kompetensförsörjning. Teknikcolleges kvalitetskriterier är verktyg för att uppnå målen och för att säkerställa utbildningarnas kvalitet gentemot studerande, lärare och företag.
Kriterierna utgör grunden för kvalitetssäkringen. Detta borgar för att ständigt utveckla Teknikcollege med den kvalitet som industrin kräver. Regionen har en gemensam kvalitetssäkringsmodell som säkerställer arbetsprocesser, måluppfyllelse och utveckling inom Teknikcollege.
”En av de största drivkrafterna för vårt fokus på kvalitetsmodellen har varit att göra det oberoende av personer. Man ska som utomstående eller ny lärare, rektor eller styrgruppsmedlem på ett förståeligt sätt snabbt sätta sig in i modellen och början använda den. Dokumenten ska vara väl dokumenterade, tydliga och revideras med jämna mellanrum.”
– Processledare om kvalitetssäkringsmodellen, Teknikcollege Östra Småland
Regional samverkan
Teknikcollege är industrins verktyg för arbetet med kompetensförsörjning. Teknikcollege stödjer den regionala kompetensförsörjningen och utvecklingsarbetet ska genomsyras av ett regionalt näringspolitiskt perspektiv. Ett aktivt samarbete med regionalt utvecklingsansvarig ska finnas. Samverkan mellan kommuner samt enskilda huvudmän regleras genom avtal. Samverkan mellan företag och huvudmän regleras genom avsiktsförklaring.
”Teknikcollege Värmland har skapat en struktur kring regional samverkan och vi vill vara en samlande aktör för kompetensförsörjningsfrågorna inom industrisektorn, inkluderat validering, industriell utveckling, lönsamhet, konkurrenskraft och tillväxt.”
– Företag, Teknikcollege Värmland
Organisation och styrning
Inom Teknikcollege samverkar olika utbildningsanordnare och arbetsliv med industrins kompetensförsörjning i fokus. Det finns en regional styrgrupp med ansvar för kvalitetsuppföljning, samordning och finansiering. Det finns lokala styrgrupper som leder arbetet operativt på lokal nivå. I styrgrupperna är företagen i majoritet och ordförande är företagsrepresentant. Företagen är delaktiga och påverkar utbildningens innehåll.
”Vi har kraftsamlat inom Teknikcollege Gästrikland, både bland företag och utbildningsanordnare men inte minst politikerna som engagerat sig på ett bra sätt. En del i detta framgångsrika samarbete har varit utvecklingen av en ny industriteknisk utbildning för processindustrin. Inom den regionala styrgruppen har vi alltså skapat en unik utbildning, designad av företagen och som levereras av Gävle kommun.”
– Företag, Teknikcollege Gästrikland
Industrins kompetensbehov
Matchningen mellan företagens kompetensbehov och utbildningsutbudet i regionen är kärnan inom Teknikcollege. Regional styrgrupp inventerar fortlöpande de tekniska och industriella behoven samt verkar för att utbildningsutbudet i regionen motsvarar behoven både till utbildningsnivå, innehåll och omfattning.
”Tre lokala företag samt Teknikföretagen har varit engagerade i framtagningen av Landskronamodellen, en unik utbildningsform. Det började som en diskussion om matchningsproblematiken och styrgruppen kom tidigt fram till att arbete med teknikprogrammet var att prioritera med tanke på utvecklingen inom företagen med tilltagande automatisering och digitalisering vilket i sin tur ställer krav på en större teoretisk grund. Genom att göra en inventering av industrins kompetensbehov såg styrgruppen att denna utbildningssatsning var nödvändig för att stärka konkurrenskraften.”
– Lokal styrgrupp, Teknikcollege Skåne
Utbildningar och dimensionering
Teknikcollege certifierar utbildningar som svarar mot företagens kompetensbehov. Utbildningarna ska ge de studerande rätt kompetens och förutsättningar att fortsätta utvecklas både inom arbetslivet och genom fortsatt utbildning. Det ska finnas samverkan mellan utbildningssystemets nivåer och utbildningsformer. Rekrytering till utbildningarna ska matcha behovet av kompetens samt attrahera en mångfald av studerande.
”Ungdomarna ser en framtid i industrin igen, vilket glädjer samverkansföretagen inom Teknikcollege Fyrbodal. Bakgrunden är långsiktigt arbete, uthållighet, att lyfta det positiva med att gå en Teknikcollegecertifierad utbildning i samverkan med många och mycket engagerade företag är styrkan och det viktiga inom Teknikcollegekonceptet.”
– Företag, Teknikcollege Fyrbodal
Kreativ och stimulerande lärmiljö
Inom Teknikcollege är lärmiljön inkluderande samt stimulerar till kreativitet och engagemang. Maskiner och pedagogisk utrustning är ändamålsenliga, har hög kvalitet och ger de studerande kunskaper och färdigheter som är relevanta för arbetslivet. Det är den regionala styrgruppens ansvar att inventering och uppföljning av lärmiljö och maskinpark sker regelbundet. Genom samverkan ges de studerande möjlighet till lärande i ny teknik. Lokalerna efterliknar arbetslivet vad gäller säkerhet, ordning och reda.
”Vi har precis köpt in en ny kantpress, exakt en sådan som finns på det Industritekniska programmet i Falkenberg, det är vi som följer efter skolan och inte tvärtom. Det hade vi inte kunnat säkerställa utan Teknikcollege; plattformen där vi träffas och pratar med varandra. Det här gör också att Falkenbergs gymnasium kan förlägga en del av sin utbildning här, i en miljö de känner igen. Det här är något som verkligen gynnar företaget.”
– Företagsrepresentant, Teknikcollege Halland
Utbildning inom Teknikcollege
Teknikcollegecertifierade utbildningar kännetecknas av sammanhållna arbetsdagar som förbereder de studerande för arbetslivet och vidare studier. Studerande ges tillräckligt med tid och handledning för att utveckla kunskaper, färdigheter och förmågor på den nivå som efterfrågas av företagen. Kompetensstandarder, branschvalidering och yrkesprov ska vägleda där det är relevant. Undervisningen bygger på integration mellan praktiska och teoretiska ämnen. Stor vikt läggs vid de studerandes personliga utveckling och förmåga att fungera i grupp.
”Vi jobbar med ämnesintegration på många olika sätt. Allt från att en lärare arbetar med att integrera två olika ämnen vid samma utbildningstillfälle till att tio lärare arbetar under en hel termin med gemensamma projekt. Som ett exempel undervisar jag alltid på engelska, oavsett vilket ämne det handlar om. Vi har också ständigt stora ämnesintegrerade projekt på gång, lärarna träffas och spånar tillsammans över olika projekt och teman som var och en tar med sig till respektive klassrum.”
– Lärare, Teknikcollege Västra Mälardalen
Arbetslivets medverkan i utbildningen
Utbildningarna inom Teknikcollege ska möta företagens kompetensbehov. Det finns en gemensam plan och avsiktsförklaring för hur och när företagsmedverkan sker. Inom certifierade utbildningar är företagen närvarande genom en kontinuerlig kontakt mellan studerande och företag samt mellan lärare och företag.
”I Teknikcollege Härnösand genomför alla studerande på Teknikprogrammet sitt gymnasiearbete på uppdrag och i samarbete med företagen. Dessutom är företagen närvarande under hela studietiden genom föreläsningar, studiebesök och skarpa projekt. Företagens medverkan i utbildningen gör att vi ger de studerande det lilla extra.”
– Lokal processledare, Teknikcollege Södra Norrland
Vill ni certifiera er utbildning eller utbildningsanordnare?
Här lämnar du en intresseanmälan om att certifiera er utbildningsanordnare eller utbildning hos redan befintlig utbildningsanordnare. Du kommer att bli kontaktad inom kort för vidare samtal.