Under eventet berördes flera utmaningar, som inte bara är aktuellt för Dalarnas kompetensförsörjning, utan över i princip hela landet. Kunskapen om industribranschen är låg hos allmänheten samtidigt som en ny generation ska in på arbetsmarknaden, och vad lockas den av egentligen? En viktig punkt som lyftes var att studie- och yrkesvägledning berör hela skolverksamheten tillsammans med arbetsgivare. Ansvaret och kramarna behöver breddas för att öka chanserna till en stärkt kompetensförsörjning.
Inbjudna till evenemanget var arbetsgivare, studie- och yrkesvägledare och andra aktörer inom kompetensförsörjning. Intresset var stort med 130 deltagare som anslöt sig digitalt.
Förmiddagen inleddes med en statusuppdatering av arbetsmarknaden och följdes av valbara föreläsningar på ämnena: Hur kan vi tillgodose industrins kompetensbehov? Generation Z, en absurd generation? Studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar. Eventet innehöll även panelsamtal samt prisutdelning av Arbetsmarknadskunskap Awards till de individer, företag och/eller organisationer som har jobbat framgångsrikt med kopplingen skola - arbetsliv.
Eventet utvärderades i efterhand som mycket framgångsrikt och vill man veta mer, kontakta gärna processledare Ingrid Saksvik i Teknikcollege Dalarna.
Mer om Arbetsmarknadskunskap
Arbetsmarknadskunskap (AMK) är ett nationell koncept som syftar till att föra in mer arbetsmarknadskunskap på schemat i skolan. Satsningen bidrar till att minska glappet mellan skolan och arbetslivet och finns aktiv i ett flertal regioner i Sverige.