Industrin måste visas upp för att väcka intresse
Under pandemin har restriktioner försatt både elever och företag i en limbo då prao inte har kunnat genomföras som vanligt. Detta är självklart problematiskt eftersom prao oftast är elevens första inblick hos företagen. Förutfattade meningar om industriyrken är svårare att slå hål på utan en praktikperiod på plats hos företag. Industrin är därför särskilt beroende av att kunna visa upp sina arbetsplatser för unga för att skapa den första, viktiga introduktionen av branschen.
– En stor påverkan av vilken prao och sedan valet av utbildning får elever med sig hemifrån, säger Jessica Eriksson, studie- och yrkesvägledare på Stenbackaskolan. Jag kartlägger bland annat hur arbetsmarknaden ser ut och var det finns störst behov av arbetskraft. Där är industrin en av branscherna som har ett fortsatt stort behov av kompetensförsörjning.
Jessica fick i uppdrag, tillsammans med SYV-nätverket i kommunen, att ersätta den vanliga fysiska prao:n. På Stenbackaskolan valde de att arrangera sin praovecka med digitala praopresentationer med syftet att åttondeklassarna skulle lära sig att även yrkesprogrammen håller dörrar öppna och ger behörighet till vidare studier.
Stort och värdefullt nätverk inom regionen
Fredrik Gummesson har i sin roll som processledare kontakt med samverkansföretag i regionen vilka Jessica Eriksson behövde för att kunna representera teknik- och industrisektorn i skolans prao-presentationer.
– Jag kontaktade den lokala styrgruppen i Karlshamn och fick förslag på företag som jag kontaktade och gav dem sedan upplägg på vad de skulle presentera. Eftersom presentationerna skulle vara digitala fick jag tillåtelse om att spela in för att kunna använda senare och vid möten med andra skolor, säger Fredrik Gummesson.
De inbjudna förtagen presenterade sin verksamhet i 45 minuter. Eleverna fick titta på dem på storskärm, i liknelse med att stå utanför företaget och titta in. Presentationerna varierade i innehåll mellan att ha diskussioner, rundvandring, filmvisning eller intervjuer. Efteråt skrev eleverna utvärdering av vad de sett direkt till företagen.
Specificerade presentationer styr in på en bransch i behov av arbetskraft
Ett vanligt år väljer eleverna oftast att ha sin prao på en plats de känner till eller är intresserade av.
– Genom att styra vilka företag som fick presentera under den alternativa praoveckan kan vi ge eleverna inblick i branscher de annars inte hade valt att rikta in sig på. Eleverna får se så mycket mer och vidgar sina perspektiv, säger Jessica som är mycket nöjd med resultatet som ska följas upp i höst efter den, förhoppningsvis, fysiska praoveckan vecka 39.
– Företagen har varit positiva och framförallt nöjda med att det spelas in för att kunna efteranvändas vid liknande satsningar för att nå en bredare målgrupp. Men det kommer att vara fortsatt viktigt att Teknikcollege arbetar aktivt för att få ut eleverna i den "riktiga" miljön, avslutar Fredrik Gummesson.
Företag från Tc Sydost som presenterade under praoveckan:
- Elcom
- AAK
- Södra Cell Mörrum
- Volvo Cars
- Karlshamns Energi
- Uniper
- Näringslivsenheten Karlshamns kommun