Kompetensförsörjningen är en av industrins allra största utmaningar. Ju högre utbildning som krävs och ju mindre kommun - desto tuffare utmaning. Av den anledningen vill Autoform i Malung, tillsammans med gymnasieskolan, bidra till att ge unga teknikstudenter i Malung-Sälen en bredare bild av den lokala industrin att ha med sig från tidig ålder.
När vi fick nys om att de rekryterat en hemvändande ung ingenjör blev vi lite extra nyfikna – vilka faktorer låg bakom hennes val att flytta tillbaka till hemorten? Kan hennes berättelse inspirera fler att våga ta det steget?
Frida Karlsson gjorde som många andra gymnasiekompisar – flyttade ut ur regionen för vidare studier. I Fridas fall handlade det om fem års studier i Göteborg till civilingenjör inom teknisk fysik. När hon var färdigutbildad civilingenjör framgick det tydligt att det fanns stora möjligheter till jobb inom Göteborgsregionen och andra storstäder.
Frida längtade tillbaka till hemtrakterna i Dalarna, men ovissheten om möjligheterna till ett relevant jobb bidrog till att det kändes som ett för stort steg. Ett litet mindre steg blev då ett jobb som dokumentationsingenjör, i länets något större ort Borlänge. Dock kändes det inte helt rätt, så hon höll ögonen öppna efter andra möjligheter. När Frida fick syn på en annons från Autoform inom sitt utbildningsområde, sökte hon tjänsten och därefter gick allting väldigt fort.
Främst fyra faktorer bakom hemflytten; familj, vänner, natur och bra arbetskamrater
De pusselbitar som bidrar till trivseln för Frida utgörs främst av naturen, familjen, hemvändande barndomsvänner, en välkomnande och stabil arbetsplats med människor hon tycker om samt ett varierande arbete. För Frida är en brant karriärstege mindre viktig än ett varierat arbete på en trivsam arbetsplats.
För lite kunskap om jobbmöjligheter på hemorten
Fridas bild är att de flesta ungdomar inte vet vad det finns för jobbmöjligheter på hemmaplan.
Samverkan ger studenterna praktisk tillämpning och branschkunskap
Ett konkret sätt att skicka med eleverna en bredare bild av vilka möjligheter industrin kan erbjuda på hemmaplan är genom praktik. Inom Teknikcollege i Malung-Sälen har man därför tillsammans med några företag börjat utforma ett upplägg kring praktik för gymnasieelever på teknikprogrammet.
Autoform är ett av de företagen. Som leverantör av vakuumformade plastkomponenter till fordonsindustrin inkluderar verksamheten alla steg från produktutveckling och design till produktion och leverans. Tanken är att hitta lämpliga projekt som återspeglar teorin så att eleverna får praktisk tillämpning av det som de samtidigt lär sig i skolan. Eleverna får lösa uppgiften efter bästa förmåga och rapportera skriftligt. Syftet är att klä på eleverna konkret kunskap om branschen så att de får en tydligare koppling till arbetslivet. Om resultatet även visar sig användbart för företagen så ses det som en trevlig bonus.
Hans Lindstrand, lärare på teknikprogrammet vid Malung-Sälens gymnasieskola ser väldigt positivt på detta:
Upplägg för ökad attraktionskraft och kvalitet
Upplägget är ett utmärkt exempel på en samverkan mellan utbildningsanordnare och företag som ökar attraktionskraften och kvaliteten på tekniskt inriktade utbildningar. I längden bidrar det även till en större spridning av branschkunskap om hemorten – vilket kan vara en viktig ingrediens i receptet till en godare kompetensförsörjning.
Vi önskar studenterna lycka till med sina praktiska uppdrag!