Nu på det nya året kommer samtliga årskurs 9:or i Aneby, Eksjö, Nässjö, Sävsjö, Vetlanda och Uppvidinge kommuner få ett brev hem i brevlådan. Detta brev innehåller information om den moderna industrins möjligheter i allmänhet och Industritekniska programmet i synnerhet. Syftet är bland annat att informera om de möjligheter som en yrkesutbildning på gymnasiet ger för att locka fler att söka en industrirelevant utbildning på gymnasiet. Få utbildningar har en så tydlig koppling till näringslivet och dess behov som en utbildning certifierad av Teknikcollege.
Fördomar
Idag finns en bild av att yrkesutbildningarna inte ger behörighet för att söka vidare till högskolan. Detta är fullt möjligt på de flesta program.
Idag finns en bild av att industrin är mörk, smutsig och monoton. Detta var kanske en sanning för många år sedan men faktum är att många moderna industrier arbetar konsekvent och ihärdigt med att skapa en bra arbetsmiljö och flera arbeten kräver både kompetens och driv.
Idag finns en bild av att man gör samma sak i industrin under hela sitt yrkesliv. Detta är inte sant då många moderna industrier har goda karriärs- och utvecklingsmöjligheter inom företaget. Med engagemang och intresse kan man komma hur långt som helst och fortsätta utvecklas.
Idag finns en bild av att robotar tar över och att det därmed blir färre arbetstillfällen. Detta är till viss del sant då en del monotona och enformiga arbetsuppgifter görs av robotar. Däremot behövs det många som programmerar, ställer och underhåller robotarna - det kräver mer ansvar och tekniskt kunnande.
Nedan finns ett par exempel på personer som börjat sin karriär med utbildning på Industritekniska programmet för att därefter fortsätta utvecklas och finna nya utmaningar. En Teknikcollegecertifierad utbildning som Industritekniska programmet har ett nära samarbete med näringslivet och under praktiken får många sitt första feriejobb. Många erbjuds anställning redan innan examen och har därmed goda möjligheter att ta kliv i karriären redan tidigt efter studenten. Det finns goda möjligheter att studera vidare på till exempel yrkeshögskola eller högskola/universitet samtidigt som många företag hela tiden internutbildar för att kunna utveckla sin verksamhet.
Goda exempel
Henrik Troedsson, 42 år – VD/Produktionschef Svenska Svets
Praktikern som gillar att jobba med händerna. Valde Industritekniska programmet för att få jobb och bra betalt. Har använt sin uppfinningsrikedom och kreativitet vid svetsen och har haft stora möjligheter att utvecklas och driva på utvecklingen. Startade eget efter 10 år som anställd, och trivs bra med det. Yrket har inga begränsningar utan man kan jobba med nästan vad man vill. Jobbar idag med produktion, utbildning och hjälper kollegorna i branschen med olika svetslösningar.
Jasmine Ulfsson, 24 år – Fönstersnickare, fria former Elitfönster
Specialsnickaren som får vara kreativ och jobba praktiskt med trä. Tillverkar alla specialfönster - allt från runda till trekantiga. Det bästa med jobbet är att få vara kreativ och bidra med detaljer på ett hus eller en byggnad. Hade jobb redan innan examen på Industritekniska programmet och har alltid varit fascinerad av vad man kan tillverka och utvinna av trä. Intresset för design och tillverkning i trä gjorde gymnasievalet självklart. Tycker det är viktigt att man väljer en utbildning som man brinner för, som man känner att man vill utvecklas inom.
Henrik Rodewald, 36 år– Säljare Holsby fönster
Började tidigt med fönster, redan före utbildningen på Industritekniska programmet och jobbar idag på det tredje fönsterföretaget. Erfarenheten ifrån tillverkningen gör att han kan förutse behov och utmaningar och blir därmed en bättre säljare. Den småskaliga tillverkningen anpassar produkterna helt efter kundens önskemål med högre kvalitet som följd. På det lilla företaget får man göra allt och man får stötta upp i produktionen vid behov. Självlärd som säljare med hjälp av kollegorna men bidrar med sin praktiska kunskap.
Simon Nilsson, 38 år – Teknisk chef Holsby Metall
Jobbet innan gymnasiet inspirerade och en praktisk utbildning var enda alternativet. Fordon var intressant men fick fortsätta vara en hobby så det blev Industritekniska programmet istället. Skärande bearbetning har lett till programmering och konstruktion tack vare intresse och grunderna ifrån skolan. Efter ett par år som resande säljare och konsult blev det eget företag tillsammans med en kollega. Teknikintresse är nyckeln i en bransch som ständigt utvecklas och förändras.
Kristoffer Backler, 39 år– VD Bjädes Mekaniska
Sökte jobb direkt efter studenten på Industritekniska programmet och fick det. Jobbet utvecklades snabbt till programmerare och ställare emot CNC därefter mer och mer mot konstruktion för skärande- och laserbearbetning. Köpte bolaget tillsammans med en kollega och äger idag 3 olika företag. Vill ha driv och vilja från blivande personal - då finns inga begränsningar. Det finns goda möjligheter till kompetensutveckling i branschen.
På Höglandet erbjuder följande skolor Industritekniska programmet
Aleholm - Sävsjö
https://www.aleholm.se/gymnasieutbildning/program-pa-gymnasiet/industritekniska-programmet.html
Brinellgymnasiet - Nässjö
Njudungsgymnasiet - Vetlanda
https://njudungsgymnasiet.se/njudungsgymnasiet/vara-program/industritekniska-programmet.html