Under två dagar genomförde nära 250 elever från sex av Helsingborgs grundskolor programmeringsövningar och workshops i design thinking, en innovationsmodell som används flitigt av till exempel Google. Och det var gymnasieeleverna som guidade de yngre barnen genom dagarna.
”Vi tror på våra gymnasieelevers förmåga att leda, inspirera och vara goda förebilder”, säger Kristin Sjöholm, projektledare på Teknikcollege Skåne. ”I det här hackathonet fick de ta på sig ledartröjorna och ta ansvar för sitt team av femmor, och de har verkligen vuxit in i sitt uppdrag”.
Gensvaret från deltagarna och deras lärare var gott.
”Det här var så bra arrangerat, och så värdefullt för barnen att komma utanför skolans väggar och se något helt nytt. Vi märker att de tycker att det här är jättekul och spännande. Extra stort tack till alla duktiga gymnasieelever som tagit hand om våra femmor på ett så fint sätt”, var omdömet från Annette Svensson, lärare på Nanny Palmkvistskolan.
Uppdraget som innovationscoach förbereddes genom en utbildningsdag där bland annat Teknikcollege samverkansföretag Gigstep deltog med en föreläsning om kommunikation och bemötande.
”För oss är det självklart att ställa upp, det är viktigt för elever att få en koppling till arbetslivet, säger Marie Norén, grundare och Gig manager på Gigstep. Efter avslutat uppdrag fick alla innovationscoacher ett intyg utfärdat av Gigstep och Teknikcollege. Intyget blir en första pusselbit i CV:t för många av de deltagande sjuttonåringarna.
Vad tyckte då innovationscoacherna själva?
Ibland svårt men också kul. ”Det här var det roligaste jag gjort. Blir det fler gånger? Då är jag med igen!” säger en av innovationscoacherna från Tycho Braheskolan.
Utöver Gigstep sponsrade också Öresundskraft och Ica Maxi Berga arrangemanget och möjliggjorde god fika och snygga t-shirts till alla deltagande femteklassare.