Den nya övergripande affärsstrategin ska vara en aktuell och vägledande 5-årsplan för hela Teknikcollege och organisationens intressenter. Genom att peka ut ett antal prioriterade och väl förankrade fokusområden ska strategin ge en tydlig riktning utan att detaljstyra samverkansparternas och regionernas verksamheter och arbetssätt. Peter Stenberg är vd för Teknikcollege Sverige och ansvarig för affärsutvecklingsprocessen:
– Teknikcollege har haft en fantastisk växtkraft under många år. Vi har utvecklats enormt mycket, och i många riktningar. Vi är en annan organisation idag och vår omvärld har förändrats. Det är hög tid att göra en ny analys och hitta en ny stabil och tydlig riktning så vi kan fortsätta vara relevanta och leverera rätt kometens till svensk industri. Den gemensamma affärsplan som vi nu arbetar fram ska vara en vägledning och ett hjälpmedel. Ett dokument som anger vår riktning och hur vi kan jobba smartare. En av de viktigaste uppgifterna för mig är att se till att alla ägare, partners och regioner är så gott som eniga och vill åt samma håll. Och jag tycker vi har kommit en bra bit på vägen.
Processen har pågått sedan hösten 2022 och går nu in i slutskedet. Under arbetets gång har fem viktiga fokusområden utkristalliserat sig. Inom några handlar det om att göra rätt saker där Teknikcollege redan är verksamma, i andra handlar det mer om obruten mark som har identifierats som viktiga framgångsfaktorer för att nå organisationens långsiktiga mål. Arbetet är inte framme vid mållinjen än och det finns fortfarande utrymme för inspel och förändringar, men så här ser i stora drag Teknikcolleges prioriteringar ut de kommande fem åren:
En stabil organisation med tydliga roller
Teknikcolleges grundkriterier, koncept och struktur är en stabil bas i regionernas kompetensförsörjningsarbete. Strukturen och metoden är beprövad och bevisad, men ibland kan det vara svårt att få loss resurser för att kunna arbeta fullt ut med konceptet. En annan utmaning är att Teknikcollege ofta är beroende av enskilda engagerade individer, det bli en ofta en utmaning när viktiga drivkrafter för konceptet hittar nya jobb eller uppgifter. Arbetet tappar snabbt fart och det är otydligt vem som tar över stafettpinnen. För att säkra en långsiktigt hållbar och stabil organisation har följande mål satts upp:
1. Samtliga nyckelfunktioner inom Teknikcollege jobbar efter framtagna uppdrags- och rollbeskrivningar
2. Det finns en etablerad och strukturerad process för introduktion av nyckelfunktioner
3. Samtliga Teknikcollegeregioner har en processledarresurs motsvarande minst 100% av en tjänst
4. Regionala och lokala Teknikcollege har kännedom om och jobbar i stor utsträckning med Teknikcolleges olika verktyg och modeller
5. Inom hela Teknikcollege finns ett systematiserat och samordnat arbete med bästa praxis
Attraktionskraft för industrin
Det krävs uthållighet, kunskap och engagemang för att öka arbetsgivarnas attraktionskraft inom teknik- och industri. De behöver erbjuda en mer attraktiv arbetsplats, men också bli mer närvarande i lärmiljöerna. Samtidigt kan teknik- och industriutbildningarna bli bättre på att attrahera ansökande tidigt i livet, och tydligt visa alla de möjligheter en karriär inom industrin kan medföra. Kunskapen, forskningen och de goda exemplen finns. Så här kan Teknikcollege växla upp arbetet ytterligare:
1. Varje del av Teknikcollege bedriver ett systematiskt och strategiskt arbete för attraktiviteten för teknik- och industrirelevant utbildning
2. Varje del av Teknikcollege bidrar till ett systematiskt och samordnat arbete för att synliggöra industrins yrken och karriärvägar
3. Teknikcollege samverkar med strategiskt viktiga partners som främjar attraktion och fler sökande till teknik- och industrirelevanta utbildningar
Högkvalitativa utbildningar
Kärnan i Teknikcollege är att koppla ihop näringsliv och utbildningsanordnare, och matcha arbetsmarknadens behov med den arbetskraft som kommer ut i arbetslivet. Branschrelevant och kvalitetssäkrad utbildning kräver samverkan mellan näringsliv och skola, men också rätt verktyg och insatser för att säkerställa hög aktualitet och kvalitet i såväl utbildningarnas innehåll som i lärarnas kompetens och förutsättningar att lära ut. Det ska Teknikcollege uppnå genom att:
1. Utbildningarna inom Teknikcollege kännetecknas av verklighetsnära innehåll, framtaget i samverkan med företagen
2. Studerande på en Teknikcollegecertifierad utbildning erbjuds branschvalidering där det är relevant
3. Branschernas förslag till yrkespaket och valideringsmodeller utgör underlag för utbildningar inom yrkesvux där det är relevant.
4. Genom företagssamverkan inom Teknikcollege säkerställer vi högkompetenta lärare
Regional matchning efter företagens behov
Teknikcollege ska vara en öppen plattform med stort decentraliserat handlingsutrymme, och med stark förankring i regionens näringsliv. Varje Teknikcollegeregion formas utifrån det regionala och lokala behovet av långsiktig kompetensförsörjning. Den gemensamma kraften när alla regioner strävar åt samma håll ger Teknikcollege utrymme att också skapa förändring på nationellt plan. Därför är det av stor vikt att varje Teknikcollegeregion är en aktiv part i regionens övergripande kompetensförsörjningsarbete. Därför ska hela organisationen sträva mot att:
1. Den regionala utbildningsinfrastrukturen motsvarar industrins efterfrågan
2. Alla regionala Teknikcollege har ett aktivt samarbete med RUA gällande regionens kompetensförsörjning, inklusive analys- och prognosarbete
3. Alla regionala Teknikcollege följer upp hur väl kommunernas dimensionering möter det faktiska kompetensbehovet inom industrin
4. Det finns framtagna metodstöd så att alla regionala Teknikcollege har en funktionell och rättvisande kartläggning av industrins kompetensbehov
Livslångtlärande inom Teknikcollege
Det livslånga lärandet innebär att individen ges möjlighet att komplettera och utveckla sina kunskaper och färdigheter under hela livet, oavsett bakgrund och ursprung. Det gynnar samtidigt rörligheten på arbetsmarknaden, rätt person på rätt plats helt enkelt. Validering är en väl beprövad metod för att kartlägga och dokumentera individuell kompetens som är värdefull för olika roller i arbetslivet. Det ger också en bra grund för individanpassad och kvalitetssäkrad kompetensutveckling, som faktiskt leder till jobb. Här kan Teknikcollege spela en viktig roll genom att främja kvalitetssäkrad och relevant vuxenutbildning inom våra branscher, men också genom att utveckla och sprida validering som en metod för framgångsrik kompetensförsörjning:
1. Utbildning för vuxna har en tydlig roll inom Teknikcollegesamverkan.
2. Teknikcollege arbetar aktivt med flexibla utbildningar som passar yrkesverksamma och personer med yrkeserfarenhet
3. Samtliga Teknikcollegeregioner har tillgång till och samverkan med ett eller flera relevanta testcenter för branschvalidering
4. Varje Teknikcollegeregion har en samverkan med högskola och universitet som erbjuder industrirelevanta utbildningar
Affärsplanen ska vara färdig under hösten 2023. Arbetsgruppen har en liten bit kvar för att lägga de sista pusselbitarna på plats:
– Vi har växt organiskt som organisation med utgångspunkt i de 8 kriterierna. Det här strategiarbetet har visserligen tagit tid, men nu vet vi vilka utvecklingsområden vi behöver ta tag i tillsammans. 24 regioner och 11 olika organisationer har enats om de här vägvalen, vi har lyckats spika både inriktning och målsättningar. Det är jag väldigt stolt över, och jag är tacksam att det har varit ett så stort engagemang från alla inblandade under hela processen. Det är viktigt både för mig och vår styrelse att vårt arbete resulterar i en användbar strategi som alla känner sig delaktiga i, säger Peter Stenberg.