I gruppdiskussioner och erfarenhetsutbyte samlades deltagarna i Stockholm för att stärka upp sin regions företagsengagemang.
Teknikcolleges företagsrekryteringsutbildning går bland annat igenom hur man mer framgångsrikt värvar företag att samverka med de certifierade utbildningarna. Det krävs ingen övertalning för att rekrytera företag till Teknikcolleges samverkansplattform, men det behöver lyftas fram på ett sådant sätt att företagen ser både den kortsiktiga, och långsiktiga, vinningen. Teknikcollege är ett framgångskoncept som företagen behöver ansluta sig till för att klara sina framtida kompetensbehov och där är samverkan med skolan en viktig pusselbit.
– Vårt program är ännu inte certifierat inom Teknikcollege, men vi siktar på att bli. Och för att komma dit behöver förtag engagera sig i utbildningen och hur gör de då det? Jag anmälde mig därför till denna kurs för att få inspiration till hur tar jag detta vidare inom mitt gymnasieprogram och förutsättningarna där, säger Cecilia Barkman, en av deltagarna och lärare på Naturvetensakliga programmet på Elof Lindälvs gymnasium i Kungsbacka.
Väcka samverkan till liv efter pandemin
Bland utbildningsdeltagarna fanns lärare, processledare inom Teknikcollege och samordnare för företagskontakter. Tre målgrupper som är identifierade som de som jobbar mest aktivt med företagssamverkan och behöver bredda den genom att rekrytera fler företag genom att understryka att Teknikcollege är lösningen.
– Framför allt är jag med i dag för att väcka företagsengagemanget till liv och påminna de som redan samverkar inom Teknikcollege Uppland idag att samarbeta ännu mer. Efter en pandemi har så mycket stannat av, och att då kunna sprida framgångsfaktorerna med Teknikcollege på nytt är riktigt värdefullt – både för nya och gamla företag, säger Linnea Sörberg, processledare i Teknikcollege Uppland.
Praktiska övningar för att nå resultat
En rekryteringsutbildning kräver praktiska moment, då själva fotarbetet till stor del görs ute i regionernas verklighet. Kursen är uppdelad i två dagar där grunden läggs vid första tillfället där deltagarna bland annat ska kontakta sina lokala företag för att boka in ett första möte för att prata Teknikcollege. I del två, som kommer att genomföras om några veckor, djupdyker man ner i värdet av Teknikcollege och formulerar de vinnande argumenten för sitt regionala eller lokala Teknikcollege.
Företagsrekryteringsutbildningen inom Teknikcollege togs fram för ett par år sedan och har, med pandemin som anledning, inte kunnat genomföras fysiskt förrän nu. Rickard Bäck, en av utbildningsledarna och kvalitetssamordnare på Teknikcolleges kansli, är taggad inför denna handfasta kurs som kan bidra till ett ökat engagemang ute i regionerna.
– I flera av våra regioner finns ett stort behov av att nå företag. Företagen har ofta tidsbrist, vilket gör det svårare för dem att läsa sig in på Tc-konceptet självmant. Därför behöver man ligga på och aktivt rekrytera företag. Den här utbildningen är framtagen av ett rekryteringsproffs som vet att argumentationstekniken och strukturen fungerar om man använder den rätt, säger Rickard Bäck efter en lyckad första del i utbildningsserien.
Om Företagsrekryteringsutbildningen
Fler företag i era styrgrupper eller i samverkan med utbildningsanordnare stärker regionverksamheten. Svaren på hur ni kan rekrytera företag på ett intresseväckande och samlat sätt finns i denna tvådagarsutbildning som är skapad utifrån erfarenheter och viktiga insikter.
Målgrupp: Processledare, yrkeslärare, apl-samordnare, näringslivsutvecklare och andra som har företagskontakter.