Teknikcollege Stenungsund där Nösnäsgymnasiets lärarlag ingår, utsågs också till årets lärarlag inom Teknikcollege 2020, har tack vare Teknikcolleges modellstruktur för innovationsprocessen kunnat stötta många elever från idé till färdig produkt som fått genomslag på marknaden.
– Vi har under en tid arbetat med att utveckla vårt eget arbetssätt utifrån Teknikcolleges modell för innovation och entreprenörskap och ser fram mot att dela med oss av våra framgångsexempel. Vi kommer att också att presentera och diskutera lite kring våra identifierade utvecklingsområden, säger Ronnie Johansson, förstelärare på Nösnäsgymnasiet i Teknikcollege Stenungsund.
Modellen redogör bland annat för vinsterna med att ha företag medverkande under valda delar av innovationsarbetet i undervisningen. Ronnie Johansson och hans kollega, likaså förstelärare, Jonas Almqvist kommer att belysa mer konkret samt ge exempel på vilka kurser, kunskapsmål och examensmål de har involverat.
Du som lärare, skolledare, processledare eller företagsrepresentant är varmt välkommen att anmäla dig till denna tvåtimmarsgenomgång med praktiska exempel. En god chans till att få inspiration, verktyg och kunskap för att starta upp det egna arbetet!
Mer om Teknikcolleges modell för innovation och entreprenörskap
Teknikcollege har arbetat fram en modell som hjälper oss att lotsa elever genom hela innovationsprocessen. Rätt använd ger modellen oss en möjlighet att träna och stärka elevernas innovativa och entreprenöriella förmågor som initiativtagande, kreativitet, samarbetsförmåga och problemlösning. Modellen ger också eleverna grundläggande förståelse för företagandets villkor såsom försäljningserfarenhet, kundvärde och betydelsen av innovation. Den utgör en alldeles utmärkt bas för ämnesintegrering och samverkan med företag och högskola.
Handledning och teorimaterial finns digitalt och fritt att ladda ner.