
Eftersom denna kampanj fick så bra resultat 2024 valde vi att skapa en ny omgång med ett tillägg av två kompletterande filmer.
Genererade stort intresse från den primära målgruppen

Plattformen Snapchat riktade vi till den primära målgruppen 13-17 år. Det genererade stort intresse:
✅ Mycket stor räckvidd – Annonsen visades hela 1 501 177 gånger, vilket har gett stark synlighet och varumärkesexponering.
✅ Bra engagemang – 63 045 personer såg vidare, vilket innebär att innehållet lyckades fånga uppmärksamhet.
✅ Många länkklick till landningssidan – 7 351 klick, vilket tyder på att annonsen genererade intresse och fick personer att ta nästa steg.
✅ Rätt målgrupp nådd – Största delen av de engagerade var 13-17-åriga unga kvinnor (60,7%)
På Youtube har vi effektivt nått föräldrar till ungdomar

Eftersom Ungdomsbarometern m fl har färska siffror på att ungdomar i allt högre utsträckning förlitar sig på rekommendationer från föräldrar och vårdnadshavare, valde vi att rikta kampanjen även mot den målgruppen.
✅ Hög räckvidd och synlighet – Annonsen har visats 77 581 gånger, vilket ger en stark exponering mot målgruppen.
✅ Bra engagemang – 39 275 personer har valt att titta vidare, vilket visar att innehållet fångar intresse.
✅ Målgruppsanpassad strategi – Kampanjen har effektivt nått föräldrar till ungdomar genom rätt sökord och varumärkesbyggande insatser.
✅ Optimerade sökord – “Yrkesutbildning” var ett av de bästa sökorden i samband med annonsvisningen, vilket visar att kampanjen träffat rätt i sökbeteenden.
Även på Meta riktade vi oss främst till vårdnadshavare för påverkan

✅ Stor räckvidd – Kampanjen har nått 157 204 personer, vilket ger bred exponering för Teknikcollege.
✅ Bra engagemang – 30 478 personer har valt att se vidare, vilket visar att innehållet fångar målgruppens intresse.
✅ Målgruppsanpassad strategi – Kampanjen har effektivt nått föräldrar till ungdomar genom målgruppsoptimering och varumärkesbyggande innehåll.
Ökad andel sökande till IN och TE
Sammantaget med vårt gemensamma arbete för att stärka kompetensförsörjningen inom teknik- och industri ser vi från föregående år en ökning av andelen studenter som sökt till IN med 25% och TE med 7%, med hänsyn taget till elevkullarnas antal. Dessa siffror är hämtade innan omvalsperioden.
Samtliga filmer från kampanjen.