Teknikcollege tipsar kring ökad kvalitet i det arbetsplatsförlagda lärandet

Från nyhetsarkivet januari 2021: Samverkansföretag genomför intervjuer med elever inför en ny period av APL

18 november 2021 | Södra Vätterbygden
Två av våra samverkansföretag i Teknikcollege Södra Vätterbygden, Worksystem och Husqvarna Group, startade 2021 med att möta elever inför deras APL-placeringar.
Här får du möta två medarbetare från respektive företag som återger hur de arbetade kring intervjuerna och vad det ger dem. Inom Teknikcollege arbetar vi med ökad kvalitet i utbildningen och alla delar i samverkan tar ett gemensamt ansvar för detta utvecklingsarbete. Tillsammans skapar vi, utbildningarna-företagen- kommunerna, goda förutsättningar för det arbetsplatsförlagda lärandet. Tillsammans är vi Teknikcollege Södra Vätterbygden.

”Vi har genomfört speedintervjuer med tre elever från Bäckadalsgymnasiet. Intervjuerna genomfördes digitalt via teams där ansvarig lärare inledningsvis deltog, därefter pratade vi kort själva med respektive elev, en och en. Vi diskuterade deras utbildning, intressen, personliga egenskaper, varför de valt utbildningen och framtidstankar. Vi är otroligt nöjda med våra intervjuer med eleverna från Bäckadalsgymnasiet. Kompetenta och drivna elever med stor vilja och engagemang. Det märks att de brinner för maskiner, teknik och industri, något vi verkligen värdesätter och som vi tror att vi som företag kommer att ha stor nytta av, när vi nu inleder ett samarbete med skolan gällande APL-plats”.

Matilda Björkegren
Rekryterings- och kompetenschef på Worksystem i Tenhult

”Nu är det andra året som vi inom Husqvarna Group tar in en gymnasielärling i en av våra produktionsenheter. Vi lär oss hela tiden och målet framåt är att vi ska ta in fler elever på samtliga av våra produktionsenheter i regionen.
Jag tycker det är ett otroligt viktigt och roligt samarbete med Bäckadalsgymnasiet i Jönköping. Som gymnasielärling så får eleven tidigt en bild av hur arbetslivet fungerar i den bransch som troligtvis eleven kommer verka inom. Och förhoppningsvis så är deras framtid hos oss i vår verksamhet. Jag hoppas verkligen att fler företag får upp ögonen för detta upplägg så att vi också gemensamt hjälps åt bana vägen för våra framtida medarbetare.

Då eleven skall vara hos oss i nästan 2,5 år så tycker vi det är viktigt att det känns rätt både för eleven och för oss som företag. Vi har därför valt att hålla i intervjuer med eleverna. Först har vi skickat lite information till dem som skall ge en övergripande bild om vilka vi är och vad vi gör. Sedan har de elever som varit intresserade av lärlingsplatsen skickat ett personligt brev och CV till oss.

Därefter har vi haft ett ca 20 min långt samtal med respektive elev där vi återigen presenterat oss som företag, och även berättat lite mer om själva lärlingsplatsen. På dessa intervjuer har jag som HR deltagit samt ansvarig produktionschef. Eleven har sedan fått berätta lite mer om sig själv och också uttryckt varför hen skulle tycka det var roligt att få komma till oss.
Nu startar vi igång i februari och vi är otroligt taggade och utifrån samtalet med den elev som vi till slut valde att ta in, så låter det som även han är det. ”

Amanda Tellander
HR Business Partner
Husqvarna Manufacturing

Sammanfattat utav Malin Blomqvist, processledare Teknikcollege Södra Vätterbygden
Bild
Matilda Work System