Arbetsplatsförlagt lärande

Lovisa har hittat en perfekt matchning under apl-perioden

25 april 2022 | Östra Småland
Teknikcollege har träffat Lovisa Andreassen som under sitt andra år på industritekniska programmet på Västerviks gymnasium gör sin apl på Resinit i Västervik. Praktikplatsen hon fick tack vare sin lärares rekommendation och sitt personliga driv framåt.
Lovisa Andreassen
Lovisa Andreassen gör sin apl på Resinit.
Foto: Linnea Asp

Lovisa är på plats på Resinit två gånger i veckan fram till sommarlovet. Apl-perioden startade med fyra veckors inlärningstid där upplägget var varannan vecka fräs och varannan vecka svarv. I Lovisas huvudsakliga uppgifter står hon på CNC-sidan, men Resinit har även gett henne möjlighet att vara med inom de flesta delar på företaget.  

Resinit efterfrågade själva sin apl-elev

Stefan Bergh, produktionschef på Resinit tog initiativet och ringde upp Lovisas lärare och frågade om det fanns någon passande och driven elev som ville göra sin apl hos dem. Läraren föreslog Lovisa som snabbt bestämde sig för att välja Resinit eftersom hon hört att de var bra på inlärningsdelen; en viktig aspekt att få med sig under praktikperioden.

Resinit tillverkar framför allt material till sjukvården, en tillverkande produktion som kräver hög precision och noggrannhet. Därför var vikten av att hitta en elev som var driven med rätt inställning prioriterad.

– Jag är väldigt noggrann och då är det skönt att få jobba med detaljarbete som en del av arbetsuppgifterna. Det stimulerar mig! Här tillverkas så pass viktiga grejer med små toleranser som gör att det är viktigt att det blir rätt. Till exempel kan fel mått till en hjälm för en hjärnoperation orsaka väldigt mycket skada om den inte konstrueras rätt, säger Lovisa.

En stor del av perioden för arbetsplatsförlagt lärande är att få testa sina teoretiska kunskaper i praktiken. Helhetsbilden av yrket blir tydligare och kunskaperna från skolans teoridelar breddas. För Lovisa som alltid gillat det praktiska trivs hon som handen i handsken på sin apl på Resinit.

– Det här är en perfect match! Jag lär mig mer här än vad jag lär mig i skolan, där det kan vara väldigt fyrkantigt. Här kan man säga att det är mer åttkantigt med fler lösningar för att nå slutpunkten, säger Lovisa. 

Framtiden består av jobb, sedan vidareutbildning

På gymnasiala yrkesprogram går det att lägga till kurser som ger behörighet att söka vidare till högre studier. Lovisa la till en extra kurs i ettan och i tvåan och får på så sätt ”hela paketet” som hon uttrycker det. Både ett praktiskt yrkesprogram och de kurser hon behöver för att läsa vidare.

– Jag valde till kurser för att ha möjligheten öppen efter jag har jobbat ett tag efter studenten. Jag vill inte plugga vidare direkt, utan ska jobba som operatör innan eftersom jag vill kunna sätta teorin vi lärt oss i praktiken. 

Redan kort inpå att apl-perioden hade startat fick Lovisa förfrågan om att jobba på Resinit på helger och lov framöver. Lovisas plan framåt är ganska klar och hon värderar den praktisk kunskap högt som man får ute på företag och såg därför möjligheten som väldigt lockande.

– Jag vill först börja jobba som CNC-operatör, sedan utbilda mig vidare till teknikoperatör eller teknikingenjör. Mina lärare hjälper till att guida, men jag har även bra koll själv på min framtida utveckling inom yrket. Det vore kul att jobba med hela kedjan och inte vara fast på ett och samma ställe, säger Lovisa.

Slumpen blev till ett halleluja moment

Lovisa Andreassen

– Att jag hamnade på industritekniska programmet var egentligen en slump. Jag hade höga betyg och tänkte att natur kanske skulle passa. Men efter att ha pratat lite med SYV på min grundskola gick jag på öppnat hus på Västervik och in på industridelen. Och då hände ett halleluja moment, och jag insåg att det här är något som verkligen intresserar mig, berättar Lovisa.

Efter att ha sett industridelen på öppet hus valde Lovisa att praoa på ett industriföretag i Västervik för att se hur själva arbetslivet kunde se ut. Där fastande hon för CNC (computer numerical control) och såg chanserna att kunna utveckla sig inom det yrket.

– Jag trivs bra på industritekniska eftersom jag alltid haft det praktiska som favoritämne och gillar att gå från tanke till färdig produkt. Det är kul att ha få ha en apl-period också. En period man borde lägga mer tid att prata om i skolan, så att man blir förberedd för sin praktik, säger Lovisa.

Lovisa tycker sig se en långsam förändring gällande jämställdheten på det mansdominerade industritekniska programmet. För att få fler tjejer att söka tror hon på att visa den verkliga bilden av både yrket och utbildningen och att kommunicera att tjejer kommer att vara extra eftertraktade när de söker jobb.

– Här på Resinit till exempel är det fin stämning och ett härligt ställe. Den bilden måste förmedlas till fler, för att sudda bort den skitiga, smutsiga, tunga bilden. Det som också är viktigt är att visa att detta inte alls är en slapp utbildning, utan mycket att hålla koll på vilket kräver en rejäl utbildning. Industritekniska programmet är ingen slumkultur utan en viktig del av samhället!

Om Resinit

Resinit erbjuder precisionsbearbetade komponenter och sammansatta produkter i polymer- och laminatmaterial. Resinits processer och kunskap har under decennier utvecklats för att tillgodose högt ställda krav på flexibilitet, kvalitet och leveranssäkerhet. De är specialiserade på svårbearbetade polymermaterial och komplexa montage.

Resinit är aktiv i den lokala styrgruppen i Västervik, Teknikcollege Östra Småland. De visar på att samverkan skola - näringsliv är en viktig arena att vara delaktig i.