21 mars 2022 | Höglandet
Under flera år har Teknikprogrammet på Njudungsgymnasiet haft jobbskuggning som ett naturligt inslag i utbildningen. Detta har tyvärr fått ligga på is, på grund av pandemin, tills det nu på våren fanns möjlighet för eleverna att genomföra jobbskuggningen igen. För att detta ens skulle vara möjligt måste man ge en eloge till företagen som är väldigt måna om att ta emot elever från Teknikprogrammet. När eleverna kontaktade företagen innan jul var det fortfarande väldigt många faktorer som var oklara kring Covid och man visste inte hur restriktionerna skulle se ut nästa vecka, men ändå kunde företagen ta emot 40 elever.
Eleverna gör sin jobbskuggning i anslutning till sportlovet, en vecka i årskurs 2 och två veckor i årskurs 3. Det är viktigt att skolan förbereder eleverna ganska långt innan. Inte bara för att det kan ta längre tid än vad eleverna tänker sig med företagskontakter, men också för att hjälpa dem i små praktiska saker som hur man kommer till företaget, om man får lunch med mera. De behöver tänka igenom vilka frågor de ska ställa till företaget. Vad tycker då eleverna om jobbskuggningen?
Det svåra med jobbskuggningen är att motivera alla elever och hjälpa dem att se fördelarna. Detta kräver att man måste ge tid åt diskussion om jobbskuggningen både före och efter eleverna har varit på ett företag. Elever som ser fram emot jobbskuggningen är också de som tycker att de har lärt sig mest från de här veckorna. Även om man kanske inte fått göra det man ville, så kan de dra väldigt bra lärdomar av detta också.
Eleverna gör sin jobbskuggning i anslutning till sportlovet, en vecka i årskurs 2 och två veckor i årskurs 3. Det är viktigt att skolan förbereder eleverna ganska långt innan. Inte bara för att det kan ta längre tid än vad eleverna tänker sig med företagskontakter, men också för att hjälpa dem i små praktiska saker som hur man kommer till företaget, om man får lunch med mera. De behöver tänka igenom vilka frågor de ska ställa till företaget. Vad tycker då eleverna om jobbskuggningen?
Det svåra med jobbskuggningen är att motivera alla elever och hjälpa dem att se fördelarna. Detta kräver att man måste ge tid åt diskussion om jobbskuggningen både före och efter eleverna har varit på ett företag. Elever som ser fram emot jobbskuggningen är också de som tycker att de har lärt sig mest från de här veckorna. Även om man kanske inte fått göra det man ville, så kan de dra väldigt bra lärdomar av detta också.
Bild
Jag fick göra flera olika saker när jag var på Njudung Energi här i Vetlanda. Jag besökte reningsverken i Vetlanda och i Sävsjö för att se hur reningsprocessen går till. Jag fick även klättra upp i vattentornet, som man ska renovera. Jag var också med då man beräknade storleken på en ny vattenledning som skall dras i kommunen. Det var väldigt intressant och jag hade gärna varit där en vecka till om det hade gått.
–
Anna Ljungberg, årskurs 2
Fördelarna kan vara väldigt många, en del elever får upp ögonen för ett väldigt spännande yrke, för andra blir det första kontakten med ett tekniskt yrke. För vissa elever blir det en fot in i arbetslivet som leder till ett sommarjobb men det kan också vara enkla saker som att detta är första gången man möter andra vuxna människor i ett yrke.
–
Mattias Johansson, matematik- och tekniklärare
Jobbskuggning i praktiken
Teknikprogrammet år 2 - 1 vecka
Teknikprogrammet år 3 - 2 veckor
Eleverna söker själva sina platser med hjälp av lärare. Jobbskuggningen handlar om att följa en process på företaget vilket innebär att man kan följa en eller flera personer under veckan.
Jobbskuggningen ligger i anslutning till sportlovet vilket innebär att det finns flexibilitet kring val av vecka/veckor.