SAMVERKAN SKOLA-ARBETSLIV-KOMMUNER GENOM GRUNDSKOLA OCH GYMNASIUM FÖR INDUSTRINS FRAMTIDA KOMPETENSFÖRSÖRJNING

Från nyhetsarkivet december 2020 inför gymnasievalet: Industrijobb är framtidsjobb!

18 november 2021 | Södra Vätterbygden
Snart är det dags för eleverna i årskurs 9 att välja till gymnasiet. Att utvecklas i teknik och plugga för ett roligt, hållbart arbetsliv ger möjligheter. Teknikcollege-certifierade utbildningar ger möjligheter till spännande jobb med världen som arbetsfält. Samtidigt upplever många ungdomar att teknikindustrin som bransch är abstrakt och att intresset för yrken inom industrin är relativt låg. Hur kan vi stärka vårt samarbete för att synliggöra industrin idag för våra ungdomar, deras vårdnadshavare och skolpersonal på grundskolan?

Vid två tillfällen under november och december har vår regionala styrgrupp genom Mikael Axnervik, fabrikschef på Fagerhult och Björn Landén, fabrikschef på Husqvarna, också regional styrgruppsordförande, mött upp studie- och yrkesvägledare genom samtal i mindre grupper om industrin idag och industrins kompetensbehov.
En arbetsgrupp i Teknikcollege Södra Vätterbygdens regionala styrgrupp har i en workshop med Husqvarna och Fagerhult sammanställt nuläget och ”framtidsspanat” kring regionens Kompetensförsörjning inom teknikindustrin. Björn och Mikael sammanfattar i samtal med studie- och yrkesvägledare att yrken ersätts av färdigheter, medarbetare måste vara flexibla och kommer troligen byta yrkesinriktning flera gånger under karriären.60 procent av dem som idag går i grundskolan kommer att ha yrken som inte ens finns än, enl World Economic Forum.

”Genom dessa träffar vill vi ge er studie- och yrkesvägledare en inblick vilka typer av arbeten som vi tror kommer behövas. Under mina 20 år i industrin har jag arbetat i många olika roller och jag brinner för teknik och industri. Jag ser våra behov här på Husqvarna. Efterfrågan på teknikorienterade arbeten ökar. Vi behöver en annan typ av kompetensbehov i industrin redan nu. Det pågår en stor förändring i industrin, det är en snabb teknikutveckling. Vi måste hänga med, annars finns vi inte kvar. Det ställs andra krav på medarbetare, högre kompetenser och fler färdigheter efterfrågas, eftersom man behöver lära sig nya saker hela tiden. Vi ser bl a en stor uppgång inom 3D-printing där företag exempelvis skriver ut egna reservdelar. AI kommer att öka, lära systemet att göra rätt. PLC-programmering behöver förstärkas för att styra systemen.
Hur säljer vi in det här till våra ungdomar i grundskolan? Att lära sig grunderna i en yrkesutbildning för att sedan komma ut i arbetslivet. Om man börjar som montör kommer man att erbjudas interna specialutbildningar och utvecklas. Under en femårsperiod i arbete kommer man att ta flera steg inom företaget. Att vinna köksbordsdiskussionen är viktigt inför gymnasievalet”, avslutar Björn Landén.

”Det händer mycket och det händer snabbt. Det händer här – nu – hos oss i Habo. Vi behöver denna kompetens som vi pratat om idag. Medarbetare som styr en robot genom sin i-pad är en vanlig syn i industrin idag. Vi använder datorer på ett annat sätt och mycket datorkunskap efterfrågas. Vi arbetar i fräscha lokaler och alla investeringar vi gör nu blir uppkopplade. Olika system behöver kunna kommunicera med varandra, integreras och programmeras för att fungera tillsammans. När vi anställer behöver vi hela spannet med en mix av kompetenser, inte bara civilingenjörer och andra ingenjörsutbildningar utan även personer att anställa direkt efter en gymnasieutbildning, antingen från yrkesprogram eller teknikprogrammet alt fyraårig teknisk utbildning. All möjlig teknisk utbildning behövs. Det finns många intressanta yrken i industrin. Det är brist på människor som kan och vill ta till sig ny teknik. Om man har viljan och drivet att lära sig kommer man långt. Interna karriärer inom företag är vanliga. Kan ni hjälpa oss att förmedla detta budskap till ungdomarna är vi tacksamma”, sammanfattar Mikael Axnervik.
Bild
bild kompetensbehov till artikel industrijobb är framtidsjobb