plus size summer http://beautystic.com barbie crochet ball gown patterns free
who inventes sexdolls?
replica watches good experience at any given time is was similar to.
Vi tillverkar en robot som gymnasiearbete - Teknikcollege

Teknikcollege Teknikcollege Teknikcollege på Instagram Teknikcollege på Twitter Teknikcollege på facebook
Du är här:
Teknikum i Växjö

Vi tillverkar en robot som gymnasiearbete

Hur kan elever på bästa sätt få hjälp att tillverka en paintballrobot? Med start i skolmiljö skissa upp en 3D-modell och ta fram en prototyp i trä kan man gå till att sedan ta hjälp av företags avancerade maskinparker.

Johan Karlström, tekniklärare på Teknikum och fyra elever presenterade sitt gymnasiearbete där de tillsammans med Epic i Växjö kunde få tillgång till avancerade maskiner för att förverkliga sin idé om en autonom paintballrobot. Gruppen av elever besitter olika kunskaper som ger ett bra uppbyggt team där de med sina olika egenskaper kunde skapa en produktionsprocess väldigt lik den verkliga processen som finns hos företag.

– Med start i en brainstorming kring utseende och funktion, skapade vi en 3D-design och en prototyp i trä. Från 3D-caden kunde vi med hjälp av Epics maskiner skapa den riktiga prototypen, berättar eleverna.


Eleverna som skapade en paintballrobot som sitt gymnasiearbete med hjälp av Epics maskiner. 

Vid produktutveckling är etiska aspekter viktiga. Eleverna kom fram till att det är användaren som representerar robotens etiska ställning, om utfallet blir ont eller gott. Detta föll väl ut för att intresset hela tiden fanns av uppdraget.

För att kunna göra ett väl utfört gymnasiearbete är optimalt stöd från skolan viktigt. Att idéen blir godkänd och att dörrarna till tillverkningslokalerna står öppna var något som behövdes för att genomföra projektet. Flera olika lärare var inblandade som bidrog med sin specifika kompetens, samarbete med lärare på industritekniska programmet var lyckosamt.

– Tekniken i sig är lärorik men själva processen är viktig. Det är viktigt att eleverna får samarbeta utifrån att de kan olika saker och få lära sig hur de ska dela upp arbetet för att hinna klart. Som lärare har jag agerat mer som en projektledare. Jag har försökt agera som ett företag genom att se eleverna som experter på sitt område. Att ha höga förväntningar på dem, ge stöd och ge trygghet till eleverna för att de ska kunna komma vidare och lyckas med uppdraget, säger Johan Karlström och avslutar med att lyfta fram att det är en jättemöjlighet att man får chans till rätt maskiner på företag. Att kunna gå från prototyp till att producera dem i proffsmaskiner är riktigt lärorikt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i din e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege.


Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.