Du är här:
Entreprenörskap

Röd innovations- och entreprenörstråd på Tycho Braheskolan

Entreprenörskap i skolan handlar om att stimulera elevers kreativitet, nyfikenhet och självförtroende. Det handlar om att inspirera till mod och kittla viljan att prova och omsätta nya idéer i handling. Genom att ge eleverna möjlighet att visa initiativ och ta eget ansvar lär de sig att lösa problem och att arbeta självständigt. Egenskaper som varje arbetsgivare värdesätter högt.

Tycho Braheskolan i Helsingborg fick alla, drygt 200 elever, på Teknikprogrammet en rivstart på terminen. Under Teknikdagarna fick de ta del av ett fullspäckat program med studiebesök, gästföreläsningar och workshops – allt för att sätta skolans nya strategi, att inkludera innovationsarbete och entreprenörskap i kursplanen, i verket.

Josefine Jöneteg och Katarina Vesterberg, projektledare för Teknikdagarna och lärare på Teknikprogrammet vid Tycho Braheskolan i Helsingborg.

Tycho Braheskolan var redan välbekanta med innovationstävlingen Blixtlåset, Svenska Gymnasiemästerskapen för Innovatörer, och Ung Företagsamhet där gymnasieelever får starta, driva och avveckla ett UF-företag under ett läsår. De två utbildningskoncepten är grunden i skolans nya satsning att skapa en sammanhållen progression för ämnena genom hela studietiden. Katarina Vesterberg är matte- och fysiklärare på Teknikprogrammet och projektledare för Teknikdagarna:

– Vi gillar både Blixtlåset och UF och våra tankar matchade de idéer som fanns inom Teknikcolleges projekt Status, kvalitet och matchning (SKM). Nu sitter vi med i utvecklingsgruppen och tack vare SKM har vi fått upp farten. Teknikdagarna är en rejäl utmaning med över 200 elever, hela lärarlaget, företag och gästföreläsare inblandade. Vi har skapat ett upplägg som passar oss. Vi har haft både Blixtlåset och UF tidigare, men bara ett fåtal elever har deltagit. Nu ska alla in i processen och lära sig tänket. Det bästa med Teknikdagarna är att vi får en tydlig och inspirerande start för innovations- och entreprenörskapsarbetet.

Eleverna har uppskattat studiebesöken och får höra hur deras kunskaper används i verkligheten. Det är också bra att de får höra hur olika yrkesverksamma har hamnat på sin arbetsplats, och vad de egentligen sysslar med.

Teknikelever Tycho Braheskolan
Linnea Svensson Teknikprogrammet/Samhällsbyggande och miljö och Dennis Calza Wilhelmsson Teknikprogrammet/Informations- och medieteknik.

Den röda tråden innebär att alla elever kommer att arbeta med innovation och entreprenörskap genom hela Teknikprogrammet. I ettan får eleverna öva på innovationstänk och inspireras till entreprenörskap, de får också vara med i uttagningarna till Blixtlåset för att inspireras och komma igång med sitt eget idéarbete. I tvåan går de in i skarpt läge med Blixtlåsets innovationstävling och i trean driver de innovationen vidare in i entreprenörsstadiet med hjälp av UF-företagande. De som går teknikprogrammets fjärde år får sedan möjlighet att vidareutveckla sitt projekt i en enskild firma.

– Eleverna gillar Blixtlåset och att jobba kreativt i grupp. Det är kul att utveckla nya idéer och lösningar, och att få chans att presentera dem inför en grupp. Tvåorna börjar jobba med sina tävlingsbidrag nu, vem som går vidare till regionfinal avgörs i en intern tävling. Blixtlåsarbetet ingår i flera olika ämnen utöver teknikämnena, till exempel svenska och engelska. Eleverna i trean har fått möjlighet att gå in i UF-processen. Innan Teknikdagarna hade vi två UF-företag, efter hade vi sju, berättar Katarina Vesterberg.

Jens Carlenfors Linered är delprojektledare inom SKM och ansvarig för utvecklingsgruppen Innovation och entreprenörskap i skolan:

– Tycho Braheskolan är en av flera skolor som kommit igång mycket bra med sitt innovations- och entreprenörskapsarbete. De har gjort en fantastisk insats under Teknikdagarna där de tillämpar modellen på alla sina teknikelever, dessutom involveras hela tekniklaget i arbetet.

I slutet på oktober kommer Tycho Braheskolans och de andra skolornas aktiviteter att utvärderas av utvecklingsgruppen, och metodiken för produktutveckling att finslipas.

– Den metodik och lärarhandledning vi arbetar fram nu blir en del av Teknikcolleges sammanhållna modell för innovation och entreprenörskap. Hela poängen är att skapa en ännu bättre utbildning för både befintliga och framtida studerande.

Text och bild: Petter Gustafsson

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i den e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege och #SKM.


Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.