Du är här:

Att lära ut är det roligaste som finns!

Möt Henrik Andersson, lärare på Tullängsgymnasiet i Örebro. Vi pratade om varför det är så viktigt att matcha innehållet i utbildningarna med företagens önskemål, 3D-skrivare, oändliga möjligheter, kompetensutveckling för lärare, varför man väljer att bli lärare på äldre dagar och mycket annat.

Berätta om dig själv?

Jag heter Henrik Andersson och arbetar som lärare här på Tullängsgymnasiet. Jag har själv gått här på skolan, en gång i tiden, och jag läste en verkstadsteknisk utbildning som jag sedan kompletterade med ett halvårs studier i CNC-teknik. Efter studierna fick jag anställning på ett företag som heter Jonssons Pump, där arbetade jag i hela 17 år. Där fick jag arbeta med allt möjligt, som programmering, prototyper, inköp och även lite personal. Med tanke på att jag arbetade där så pass länge föll det sig naturligt att jag fick vara den som ansvarade för utbildning och handledning av ny personal och praktikanter från Tullängsgymnasiet. Det var något som jag verkligen uppskattade.

Varför blev du tekniklärare?

Det hänger ihop med mina varierande arbetsuppgifter på Jonssons Pump. Jag upptäckte hur roligt det var att lära och utbilda andra på företaget och då var det inte svårt att ta steget in i utbildningsvärlden, i dag är jag behörig lärare på verkstadssidan. Jag läste in ett antal ämnen på Karlstad Universitet för att få min lärarbehörighet.

Hade du några andra yrkesdrömmar när du var liten?

Jag hade en tanke om att bli pilot när jag var liten, men det blev aldrig så, jag var väl för dålig på engelska – haha. Senare fick jag för mig att jag ville bli snickare för min morfar arbetade som snickare. Jag kände tidigt att jag ville arbeta praktiskt och när det var dags att välja fick det bli antingen snickare eller jobb i verkstaden – det blev verkstaden, och det var hur rätt som helst.

Vem är din största förebild yrkesmässigt?

Min gamla lärare, Lennart, var otroligt bra. Han har gjort så otroligt mycket för den här skolan och framför allt verkstadsdelen. Han är en starkt bidragande orsak till varför jag är här och undervisar idag. Hans sätt att vara på som lärare och utbilda inom industri var verkligen inspirerande.

Nämn ett material du gillar och varför?

Den var svår – Men jag har arbetat otroligt mycket med mässing i mina dagar. Man skulle väl kunna kalla det för hatkärlek, först och främst är det ett bra material att bearbeta och det är enkelt att få fina ytor. Nackdelen är helt klart alla små spåner som sitter överallt, det kan göra rätt så ont.

Varför är ni engagerade inom Teknikcollege?

Vi hade medarbetare här på skolan som var drivande i frågan om Teknikcollege, långt innan jag blev anställd. Att vi var så drivande har resulterat i att vi utvecklat en bra kontakt med traktens företag, de ställer upp med praktikplatser och tar gärna emot oss för studiebesök. I utbyte förser vi företagen med en hel del arbetskraft. Den väl utvecklade kontakten med företagen är en av anledningarna till att så många går direkt ut i arbete.

Spännande – berätta mer om hur ni samverkar med företagen?

Vi försöker alltid prata med företagen som erbjuder praktikplatser för att tidigt identifiera vad det är som efterfrågas och vad det är våra studerande behöver kunna. Ett konkret exempel var när våra samverkansföretag flaggade för att det behövdes medarbetare med kompetens inom el, då kunde vi, i ett tidigt skede, justera upplägget på utbildningen och föra in grundläggande kunskaper inom el, allt för att matcha företagens önskemål.

Vad kan man göra när man är klar med utbildningen?

Det är väldigt brett och det ger våra studerande en väldigt bra grund att stå på. Vanligast är nog att man efter studenten hamnar på en verkstad av något slag, och det kan handla om allt från montering, bearbetning, CNC-teknik till att arbeta med mätteknik eller kvalitet – egentligen är möjligheterna oändliga. Givetvis går det att bygga på med kurser och program på universitet eller högskola också. Vi har studerande som vill plugga vidare, men också en hel del som inte vill något annat än ut i arbete.

DCIM100GOPROG0174917.
På vilka sätt håller du kontakt med företagen i regionen?

Den sker vid flera olika tillfällen, dels så har vi våra avstämningsmöten inom Teknikcollege. Sen håller vi kontakt gällande arbetet med APU. Något jag som lärare skulle vilja arbeta mer med är att skicka med våra studerande skarpa uppgifter till sina respektive praktikplatser. Att lyfta ur konkreta problem från skolans värld direkt ut i verksamheten är oerhört viktigt. Men det är något som jag, tillsammans med samverkansföretagen, får arbeta mer med, när tiden räcker till.

Praktik – är det verkligen så viktigt?

Det är väldigt viktigt och bra, för det skapar en trovärdighet kring det vi säger och lär ut under utbildningen och att det faktiskt är så det går till ute i verkligheten. Ibland kan det kännas som att våra studerande får uppfattningen om att det bara ”står en lärare där framme och hittar på”. Då är det skönt att kunna skicka ut ungdomarna i verkligheten och se till att de får se att det faktiskt inte är något vi bara säger, utan att det verkligen är så här det ser ut och går till. Vi är väldigt glada och nöjda med att vi kan erbjuda praktik och sommarjobb till våra studerande.

Helt plötsligt kan du trolla! Vilken utveckling trollar du fram inom yrket?

Bra fråga – det måste nog hänga ihop med CAD/CAM och 3D-skrivare. Det är det första jag kommer att tänka på om vi nu pratar om produktion. Sen så vill jag givetvis lära mig CAD, det är min stora ”att göra” här i livet, hehe.

Fakta

Skola: Tullängsgymnasiet i Örebro.

Erbjuder: Teknikprogrammet

I intervjun möter du: Henrik Andersson, lärare.

Kuriosa: När Tullängsgymnasiet byggdes om breddades korridorerna och ett nytt upplägg introducerades, där klassrummen ofta saknar dörrar och där tonvikten legat på öppna, ljusa ytor. Utformningen präglades nämligen av idéer om en pedagogik, där eleverna till stor del studerar i projekt. Detta, tillsammans med teknik, har blivit den nya profilen för skolan, även om de praktiska yrkesutbildningarna finns kvar.

Läs mer: Länk till hemsida

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i den e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege och #SKM.


Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.