Du är här:

Amanda sätter engelsk prägel på teknikundervisningen

I Teknikcollege intervjuserie "Heta stolen" träffar vi företagsledare och anställda inom industri- och teknikbranschen. Vi möter människor som brinner, människor som har skapat något speciellt men framförallt helt vanliga människor, som du och jag. Människor som varje dag bidrar till Sveriges framtid. Låt dig inspireras!

Vi träffade Amanda “Mandy” Hermansson som är läraren från Manchester som brinner för teknik, design och är en problemlösare ut i fingerspetsarna. Efter att ha varit en av Englands första kvinnliga lärare inom teknik och design har hon lämnat fotbollsstaden i norr för att undervisa på Ullvigymnasiet i Köping.

Hur kommer det sig? Svaret hittar du i Heta stolen!

Du har en väldigt intressant bakgrund, kan du berätta lite om den?

Jag är född och uppvuxen i Manchester. Under min uppväxt märkte jag att skolan gick igenom många positiva förändringar som jag tyckte om. När det var dags att börja högstadiet introducerades vi för ett nytt ämne som kallades ”design och teknik” och det visade sig vara perfekt för mig för det handlade till stor del om problemlösning. Till en början fanns tyvärr inte detta ämne på särskilt många skolor vilket innebar att jag var tvungen att välja en katolsk skola, och på den skolan gick det enbart killar. Jag var således skolans första tjej att läsa teknik och design, någonsin.

Om vi hoppar ett par år i tiden, hur kommer det sig att du blev tekniklärare?

Efter gymnasiet var jag helt frälst i design och teknik och min dröm var att bli lärare. Jag började med att fördjupa mina kunskaper inom 3D-design i Bristol och Wolverhampton, efter det bestämde jag mig för att bli lärare. Här blev jag en av de första kvinnliga lärarna inom design och teknik i hela England. Detta gjorde mig väldigt eftertraktad, och min uppgift var att gå in i skolvärlden för att ändra den traditionella undervisningen inom metall- och träslöjd till en mer problembaserad undervisning som byggde på innovation. Dessutom fanns det nu en möjlighet för mig att visa att fler tjejer kan arbete med teknik och bli ingenjörer.

Du höll alltså på att rita om teknikundervisnings-kartan i England, hur hamnade du då i Köping?

Jag blev kär – i teknik, men också i en svensk man, haha 🙂
När jag flyttade hit var jag utbildad lärare och i Sverige såg man ett stor behov av teknik på engelska, och det började jag med. När design och teknik också blev ett ämne i den svenska läroplanen fick jag min lärarlegitimation eftersom det var mitt specialistområde.

Vad är det bästa med att vara tekniklärare?

Framtidstänk, att man aldrig stagnerar, man är alltid på jakt efter något innovativt, någon spännande förändring och det är det vad som driver mig. Att arbeta med ungdomar som är så spontana i tanken passar mig perfekt. Att deras idéer kan bli verklighet, den mest konstiga tanke behöver egentligen inte vara konstig utan kan bli verklighet.

Hur märks Teknikcollege av på Ullvigymnasiet?

På väldigt många sätt. Vi har varit Teknikcollegecertifierat länge nu men innan Teknikcollege hade vi som utbildningsanordnare svårt att driva våra visioner och tankar med skolan, men med Teknikcollege i ryggen fick vi en helt annan styrka. Genom att arbeta efter kriterierna såg vi till att säkerställa vår organisation och hela utbildningen. Dessutom är vår kontakt med de lokala företagen mycket stark idag. Ett konkret exempel är att vi kan erbjuda våra studerande sommarjobb, det är väldigt viktigt och kul.

Berätta lite om hur ni arbetar med ämnesintegration, som är din specialitet?

Vi gör det på många olika sätt. Allt från att en lärare arbetar med att integrera två olika ämnen vid samma utbildningstillfälle till att 10 lärare arbetar under en hel termin med gemensamma projekt. Som ett exempel kan jag bara nämna att jag undervisar alltid på engelska, oavsett vilket ämne det handlar om. Vi har också ständigt stora ämnesintegrerande projekt på gång, lärarna träffas och tillsammans spånar över olika projekt och teman som var och en tar med sig till respektive klassrum.

mandy_test_5

Kompetensutvecklas du genom Teknikcollege?

Absolut! Jag brukar varje termin anordna ett antal studiebesök för mina studerande på olika företag. När jag som lärare är iväg på studiebesök ser jag exakt vad som händer och hur det går till i verkligheten. Från idé till färdig produkt, jag ser vad det är för typ av kompetenser som det finns behov av, hur företaget kommer att utvecklas de närmsta åren osv. Under ett av mina besök fick hela 32 elever träffa företagets samtliga anställda, allt från konstruktörer, programmera till ekonomiavdelningen. Det var bra för dem att få göra det, det gav en större inblick i vad som kan vänta efter skoltiden.

Har du något bra tips till tjejer och killar som funderar över teknik och industri?

Det är viktigt att välja det som känns rätt, men i vissa fall handlar det också om en mognadsfaktor. Teknik och design som exempel är ett väldigt brett ämne, arbetar du med detta hela ditt aktiva arbetsliv kommer varje år att se väldigt annorlunda ut för att du befinner dig i en så föränderlig värld. Hjärnan stagnerar aldrig och när man är ung och ska välja gymnasieprogram så kan det vara svårt att föreställa sig detta. Jag har arbetat här på skolan i över 20 år, men jag har växt otroligt mycket, både intellektuellt och själsligt, och det är inte ett år som är det andra lika.

Som avslutning, är det Manchester United eller Manchester City som gäller?

Manchester City! I’m blue! 🙂

Fakta

Namn: Amanda Hermansson

Utbildningsbakgrund:
– BA(Hons) 3d Design: woods, metals & plastics
– PGCE Design and Technology

Yrke: Lärare på Ullvigymnasiet

Ämnen: Teknik & design

Bakgrund: Från Manchester, England men bosatt i Köping

Kuriosa: Stor supporter till fotbollslaget Manchester City

Läs mer om Ullvigymnasiet: Länk till hemsida

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i den e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege och #SKM.


Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.