plus size summer http://beautystic.com barbie crochet ball gown patterns free
who inventes sexdolls?
replica watches good experience at any given time is was similar to.
WE femmes UF presenterar kvinnor som genom historien gjort något storartat inom tekniken. - Teknikcollege

Teknikcollege Teknikcollege på Instagram Teknikcollege på Twitter Teknikcollege på facebook
Du är här:
En unik målarbok som har ett större syfte än att bara färglägga, den ger möjlighet att lära sig om innovationer och uppfinningar

WE femmes UF presenterar kvinnor som genom historien gjort något storartat inom tekniken.

Teknikcollege Södra Vätterbygden har träffat UF-företaget WE femmes UF som har skapat en målarbok som illustrerar kvinnor som genom historien gjort skillnad i ingenjörsbranschen. Med målarboken vill de inspirera unga kvinnor till att välja ett yrke i ingenjörsbranschen. Deras budskap är "Kan de kan du". Arbetar du med barn och ungdomar, eller är förälder, får du inte missa detta möte med unga entreprenörer från Jönköping, som under arbetet med målarboken även mött ingenjörer på Teknikcollege samverkansföretag.

I denna artikel får du möta fyra drivna UF-företagare som alla studerar årskurs 3 på Teknikprogrammet på Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping, en Teknikcollegecertifierad utbildning. Genom entreprenörskapskursen och gymnasiearbetet driver de eget UF-företag i samarbete med Ung Företagsamhet Jönköpings län.

Enligt studier som de tagit del av sjunker flickors tekniska intresse markant vid 13 års ålder i jämförelse med pojkarnas. WE femmes UF vill kunna motverka denna förändring genom att ge unga flickor kvinnliga förebilder, förebilder som idag inte syns särskilt mycket på media.

Filippa Kragner är företagets VD. Filippa förklarar mer om UF-företagets ambitioner.

”Vår målarboks syfte är att inspirera fler unga tjejer och kvinnor till att välja ett ingenjörsyrke och därför väljer vi att också visa vad en ingenjör är och vad den gör eftersom det ofta är yrket som är svårdefinierat och som många inte har så bra koll på.

I rollen som VD är jag ansvarig för hela företaget, inte enbart specifika områden, samt att jag kontrollerar så att allt fungerar och rullar på som det ska. Under året som gått har jag bl.a. skrivit tävlingsrapporter och skött kommunikationen med utomstående personer. I december fick jag det fantastiska förtroendet att intervjua två supertrevliga ingenjörer på Husqvarna, Jin och Susanne. Vi diskuterade främst ingenjörsyrket och dess framtid samt varför det behövs fler kvinnliga ingenjörer men självklart också målarboken och vilken effekt den kan få. Det var en väldigt unik möjlighet, eftersom jag fick med egna ögon se kopplingen mellan arbetsliv och utbildning idag. Jag fick också en tydligare bild över vilka möjligheter det finns för framtida samarbeten mellan företag och skolor genom exempelvis organisationer som Teknikcollege. Intervjuerna ska vi sedan använda i marknadsföringssyfte för att kunna definiera vad en ingenjör är samt ge en tydligare bild av vad den gör.”

Sara Bergman är företagets produktionschef.  Hennes uppgift har varit att designa den största delen av målarboken samt att ha kontakten med tryckeriet TMG Taberg. Utöver rollen som produktionschef har hon intervjuat två kvinnor som är ingenjörer, Victoria från Husqvarna och Therese från Saab Avionics System, och det var kul men ganska nervöst, tycker Sara. Genom de samtalen fick Sara en inblick i ingenjörsyrket samt mer förståelse för hur brett ingenjörsyrket är och att det handlar mycket om problemlösning och samarbete, det är positivt att vara social. Sara berättar om sin roll i framtagandet av målarboken: ”Jag har ett stort konstnärligt intresse, jag designade bl.a. vår logga, men i ärlighetens namn var jag ganska nervös över min uppgift eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av att trycka böcker. Jag fick däremot otroligt mycket hjälp, bl. a. av vår rådgivare Fredrika Ottoson som har erfarenhet inom området. Under vår UF resa har jag lärt mig otroligt mycket när det kommer till tryck och hur man ska få allt att se bra ut och jag trodde först inte att det var så komplicerat som det faktiskt var. Under hösten började jag designa motiven till boken så att vi kunde ha en julkalender på Instagram i december. Med allt annat skolarbete jag hade så blev det en ganska stressig månad. Jullovet har aldrig varit skönare!”

Fanny är företagets ekonomichef, vilket passar bra då Fanny är välstrukturerad och bra på planering. Fanny beskriver hur hon har arbetat med ekonomi och marknadsföring: ”Under detta år har jag ansvarat för budgeten för företaget och varit ansvarig för försäljningen av riskkapital. Jag har också skrivit informationen om de kvinnliga ingenjörerna, vilket kan hittas på företagets hemsida och Instagram samt skrivit innehållsförteckningen till målarboken. Det har varit jättebra att få en inblick i arbetslivet och hur det fungerar i verkligheten. Det blev också min roll att koppla företagets produkt till vårt gymnasiearbete där vi diskuterar hur man kan få in fler kvinnor i ingenjörsbranschen och utbildningarna som leder kvinnor dit. Målarboken kopplas in i gymnasiearbetet då utbildning och inspiration av framtida yrken bör ske i väldigt ung ålder när barn tar åt sig som mest intryck från omvärlden via framför allt leksaker. När man kollar på marknaden är det också tydligt att produkter och leksaker som är riktade mot flickor har en grund i de traditionellt kvinnliga yrkena och saknade representation i mansdominerade yrken som ingenjörsbranschen, vilket blev inspirationen till att skapa målarboken.” säger Fanny.

Frågeställningen i gymnasiearbetet har varit Hur kan WE femmes UF:s budskap påverka unga kvinnor till att välja civilingenjörsyrket och hur påverkas barns framtid av leksaker? Fannys slutsats kan dras utifrån rapportens resultat att barns kunskaper och lärande främst utvecklas genom lek vid tidig ålder. I början handlar det om att härma vuxnas rörelser för att utveckla motorik, men går snabbt över till en utveckling av fantasi som stimuleras av leksaker. I senare år börjar barnen använda sig av rollspelslekar som reflekterar vuxenvärlden för att hjälpa dem förstå sig på sociala normer och strukturer i samhället. Detta påverkar barnens sätt att se vilka yrken och fritidsintressen som passar dem när de i senare år ska välja bland annat utbildning.

Emily Olofsson är företagets marknadsförings- och försäljningschef, eftersom hon har tidigare erfarenheter av sociala medier och att skapa hemsidor. ”Jag har även kontakter som kom till stor hjälp vid marknadsföring och som bidrog med tips och råd vid skapandet av hemsidan. Som marknadsförings- och försäljningschef så publicerar jag alla inlägg om all information på alla våra sociala medier, Instagram, Facebook och vår hemsida. Om du vill kolla in oss kan du göra det på @wefemmes_uf, WE femmes UF eller www.wefemmesuf.se! Jag har även hjälpt vår produktions- och designchef, Sara, med några målningar till vår produkt, ihop med layouten för vår julkalender som vi hade på vår Instagram i höstas!”

Genom att ta en traditionellt kvinnlig hobby som bild och formgivning och ge den ett tema som är mer mansdominerande kunde unga kvinnor lätt bjudas in till nya idéer och ideal. Målarboken ger också barnen en tydlig visuell bild av en mängd olika kvinnor som gjort något storartat inom tekniken och ger dem möjlighet att lära sig om innovationer och uppfinningar med en kvinnlig förebild att koppla dem till som sedan kan följa med dem senare i livet. Tack vare att barn i de tidigare åldrarna främst lär sig via det visuella var det viktigt att skapa en produkt som ger barnen möjlighet att titta och arbeta med en bild för att bearbeta informationen de ser. Texten om kvinnorna finns sedan till för att de äldre barnen ska kunna sätta information till ett ansikte och vidare utveckla sina kunskaper på ett lärorikt sätt.

Varan är också innovativ och nytänkande om hur informationen om kvinnorna presenteras. Det var ett medvetet val att hålla innehållsförteckningen i boken relativt kort om respektive kvinna. ”Kan de kan du” är ett budskap.”Women Empowering Women”. UF-företaget vill nämligen få konsumenten att gå in via nätet och söka upp dessa ingenjörer och uppfinnare för att det finns otroligt mycket mer information att ta del utav.

Det har varit många olika lärdomar under tiden de drivit eget företag. Detaljen att välja papper till målarboken är bara ett exempel, det finns flera hundra papper som de skulle välja mellan. Allt från pris, material, tjocklek behövde vara rätt och sen behövde pappret dessutom passa det digitaltycket som de ville ha. Efter det var det dags att skicka den färdig designade inlagan till tryckeriet och hämta upp dem några dagar senare. Sara berättar att hon kommer så tydligt ihåg nervositeten när Filippa och hon öppnade den första lådan med böcker där de stod på TMG Tabergs parkering i iskyla. ”Papperna kändes annorlunda, spiralbindningen var på annat ställe än vad vi tänkt oss. Det var då jag märkte att min offertförfrågan som jag hade gjort för flera månader sedan inte var så tydlig och bra som jag hade trott och att det fanns ganska många fel i den. Vår målarbok blev bra i slutändan och det var en så cool känsla att bläddra igenom boken med bilderna som jag hade målat hemma i min säng under flera sena kvällar. avslutar Sara.

”Teknikcollege arbetar för att stärka arbetet med innovation och entreprenörskap i de certifierade utbildningarna. Genom en tydlig modell i tre steg hoppas Teknikcollege att eleverna får återkommande lärande kring innovationsprocessen under sin utbildning. Det tredje steget i den avslutande delen av gymnasieutbildningen är att driva UF-företag. 34 676 gymnasieelever driver UF-företag i Sverige läsåret 2020/2021. I Jönköpings län uppgår siffran till 1296 elever, vilket är likvärdigt om man jämför med tidigare år. Får du tillfälle att prata med någon av dem om deras tid som UF-företagare – ta den! Det kommer garanterat blir ett spännande, givande samtal. Stort tack för att ni ville berätta om er resa med UF-företaget WE femmes UF. Jag är så imponerad av ert helhetstänk med stark koppling till er utbildning och framtida arbetsliv! ” Malin Blomqvist, processledare Teknikcollege Södra Vätterbygden

Vill du också ha WE Femmes UF´s målarbok och inspirera dina egna barn eller andras? Här kan du shoppa den och andra UF-produkter och tjänster redan idag https://ungforetagsamhet.se/gallerian/jonkopings-lan/we-femmes-uf 😄

 

Länkar till hemsida och till Instagram är:

https://www.wefemmesuf.se/blogg/

https://www.wefemmesuf.se/

https://www.instagram.com/wefemmes_uf/ – länk till Instagram

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i din e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege.


Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.