Du är här:
Innovationslabb hos Gnosjö Automatsvarvning bär frukt

VR-satsningar lockade på Dreamhack

Arrangörerna på Dreamhack, landets största LAN-event, var lite skeptiska när industriföretaget Gnosjö Automatsvarvning ville ha en monter på deras mässa. När hundratals gamers ses är kanske inte svarvning det första man tänker på att visa upp. Företagets innovationsledare Mikael Heilmann tänkte precis tvärt om. Modern industri är smart, ren, utvecklande och full av utmaningar och möjligheter – i synnerhet för unga teknikkunniga problemlösare.

– Vår strategi är att framtidssäkra vårt företag. Vi har startat ett internt innovationslabb för att undersöka olika möjligheter, och kompetensförsörjning är en utmaning som vi jobbat med. Som tillverkande företag har vi svårt att attrahera unga medarbetare och att avsätta tid för utbildning ute i produktionen. Allt började egentligen med att vi var med på Elmia Subcontractor 2018.

Vi byggde upp en workshopyta som fokuserade på digitalisering, personal och kompetens inom industrin. I digitaliseringsgruppen kom idén med VR-simulerade träningsmetoder fram. Jag började kollade runt och fastnade för hur man utbildade piloter, först läsa in grunderna och sedan massor av tid i simulatorer. Vi snackade med våra leverantörer om att ta fram en simulator för svarvning och vi gjorde ett test med en multispindelmaskin. Vi hade hela tiden en idé om att det skulle finnas ett spel- och tävlingsmoment. Det blev ett spel på tre minuter där man fick göra ett verktygsbyte.

Vår samarbetspartner Index Traub hjälpte till och lånade ut till exempel CAD-filer och företaget Models Inc var med och byggde VR-miljöer. De har bland annat byggt simulatorer för gruvindustrin och kan vår bransch, berättar Mikael Heilmann.

Mikael Heilmann, Innovationsledare på Gnosjö Automatsvarvning AB
Virtual Reality är mer än underhållning

VR-tekniken kommer starkt och växer snabbt som ett säkert alternativ för till exempel arbete i farliga miljöer. Framtidens gruvarbetare kommer till exempel att kunna utföra sitt arbete ovan jord. På samma sätt kan man använda tekniken för att utbilda inom industrin, och här ser Mikael stora möjligheter för Gnosjö Automatsvarvning:

– Det är inte bara på kul. På sikt ser vi det här som ett sätt att utbilda nya medarbetare. Och det är en bonus att vi kan göra en bra upplevelse av tekniken som vi kan använda i andra sammanhang. Nu fick vi möjlighet att testa den på Dreamhack i Jönköping. Här möter vi en stor grupp människor som inte valt inriktning i livet ännu. Kan vi i industrin skapa lösningar som intresserar dem för vår industri är det bra. Vi skapade konceptet Dreamjobber för att locka in våra drömmedarbetare i montern och testa spelet. Uppåt 500 personer spelade, från 6 till 60 år. De flesta var nog mellan 10 och 12 år, de är minst rädda för att testa nya saker. Vi instruerade och när de fattade att det var ett spel blev de taggade, och att de kunde få bättre poäng genom att byta verktyg.

Dreamhack är en drömarena för teknik- och industriföretag

Gnosjö Automatsvarvning är ett samverkansföretag inom Teknikcollege Västra Småland. Processledaren Johanna Arvidsson såg också möjligheterna att hitta en ny arena för att möta unga teknikintresserade:

– Dreamhack är en fantastisk möjlighet för Teknikcollege att nå målgruppen, fantastiska 50 000 besökare i Jönköping. Vi har mycket kontakt med Gnosjö Automatsvarvning och kunde hjälpa till med ett antal elevambassadörer från Industriprogrammet på Finnvedens Gymnasium i Värnamo. I montern hade vi även Teknikcolleges nya VR-upplevelse och eleverna hjälpte till att köra spelen och locka in publik i montern. Det var bra att ha ambassadörer på plats som kunde ta hand om besökare, introducera gästerna till industrin och prata om sina utbildningar. Gnosjö Automatsvarvning är ett av våra mest engagerade samverkansföretag. De var bland annat med och startade upp Industrinatten tillsammans med oss. De är väldigt aktiva i hur vi ska locka flera att välja industrin, både unga och vuxna. Och de är intresserade av att hitta bra samarbeten. Vi behöver den typen av samverkansföretag med både engagemang och muskler. De kan genomföra riktigt bra projekt som inte vi har möjlighet till. Det här är stort och mitt i vår målgrupp. Dreamhack är något som borde finnas med i Teknikcolleges nationella strategi, menar Johanna Arvidsson.

Dreamjobber skarp satsning för kompetensförsörjning

Arrangörerna av Dreamhack hörde av sig efter eventet och var väldigt nöjda med Dreamjobber-konceptet. Många av företagets samarbetspartners dök också upp, nyfikna att titta på VR-satsningen. Flera personer som varit med i innovationsprocessen blev också glada att se att deras idéer hade blivit verklighet:

– Nu ska vi presentera Dreamjobber på nästa Subcontractor och se hur det tas emot. Det vi byggt nu är en intresseväckare. Parallellt har vi fortsatt våra diskussioner om att bygga riktiga utbildningssimulatorer. Dreamjobber kommer att vara en app för inlärning som kompletteras med VR, och i framtiden är planen att även ha en yrkeslärare som jobbar internt hos oss. Vi vill att varje medarbetare ska ha en individuell utvecklingsplan i linje med företagets. Målet är att anställa personer som vill jobba i industrin, och skapa en plattform som hjälper dem att utvecklas i rätt riktning, berättar Mikael Heilmann.

Samarbetet med Dreamhack fortsätter, och fördjupas. Gnosjö Automatsvarvning kommer också att vara med på Dreamhack Winter hösten 2019:

– Gamers är ju en grupp människor som är väldigt engagerade och målorienterade. Kan man ta med sig det in i nya industriarbeten finns stora synergier och möjligheter. Det finns också möjlighet att till exempel titta på handelsanställda. I och med e-handelns ökning finns det förutsättningar för att kunna omskola personer till industriarbeten.

Mitt uppdrag är att framtidssäkra verksamheten. Det är ett ganska unikt upplägg för ett industriföretag. Vi vill gärna ha med fler företag och skapa fler samarbeten kring de här utmaningarna. Vi har till exempel startat en nyhetssite som heter bravenewbusiness.se. Den drivs av Gnosjö Automatsvarvning och har startats för att bygga upp en community av unga människor som är intresserade av teknik och nya affärsmöjligheter. Vi vill också förstärka relationerna med till exempel UF, Blixtlåset, FinnUpp samt högskolor och universitet för att få bättre förutsättningar för bra APL, praktik och exjobbplatser. Satsningen är långsiktig för att skapa ett intresse för teknik och industri, och vi vill att fler ska vilja vara med. Tyvärr sitter många fast i sin verksamhet och det kan vara svårt att få tid att blicka framåt. Det är kul om vi kan inspirera andra företag i branschen och öppna nya vägar för att framtidssäkra svensk industri, säger Mikael Heilman.


Temaområde Ökad attraktionskraft inom ESF-projektet SKM

Det finns en stor bredd av arbetsuppgifter och karriärmöjligheter inom industrin som ungdomar ofta inte känner till. Ett sviktande rekryteringsunderlag i kombination med industrins utmaningar när det kommer till kompetensförsörjning kräver satsningar för att öka kännedomen om industrin som en attraktiv arbetsplats. Målet med temaområdet är att skapa en tydlig ”Röd tekniktråd” i en samordnad och politiskt förankrad organisationsmodell med aktörer som ökar och bibehåller ungdomars intresse för teknik och industrirelevanta utbildningar. Exempel på aktiviteter inom detta temaområde är:

  • Teknikcollege VR-upplevelse
  • Ambassadörsutbildning
  • PRAO-inspiration för företag
  • Mall för Den röda tekniktråden

Läs mer här >>

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i den e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege och #SKM.


Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.