Du är här:
Innovation är ämnesintegration i praktiken

Vi tipsar om inspiration och lärdomar kring hur ni kan arbeta med innovation och entreprenörskap

Lärarna är jätteviktiga för svensk innovationskraft, sa Teknikcollege´s förra VD Adela Martinovic hösten 2019. Ta tillvara barn och ungdomars innovationsförmåga och förmåga att tänka nytt. Arbeta mer kring innovationsprocessen i skolan! Ta gärna del av dessa konkreta samlade tips från Teknikcollege Södra Vätterbygden för mer utrymme för ökad innovationsförmåga i undervisningen kommande läsår.

Innodex

Elmia – en mötesplats för lärande kring Teknikindustrin. Mässan Subcontractor i november gav besökarna massor av inspiration kring innovationer till alla er som gillar tänka nytt och kreativt. Innodex kan bli en flygande start för eleverna på arbetet med hållbarhet, innovation, tävlingen Blixtlåset och senare under utbildningen genom UF-företagande. Planera gärna in detta till nästa hösttermin så att ni kan besöka mässan med elever för inspiration och nya tankar kring teknikutveckling. Aktuella datum är 10-13 november 2020. Det finns många exempel på kortare seminarium som rör innovation och produktutveckling. Fri entré.

Deca idea Challenge

I november höll vi också tummarna för Erik Dahlbergsgymnasiets teknikelever. Årskurs 1- elevernas lösningar på nya användningsområden för skosnören, årets vardagsföremål i utmaningen DECA Idea Challenge. Eleverna visar sina lösningar i egna filmer. Som efterarbete lär de sig mer om processen kring produktutveckling. Det blev många goda skratt och ny kunskap.

I DECA Idea Challenge utmanas elevgrupper runt om i världen att hitta innovativa sätt att använda ett vardagsföremål! Idéprocessen och uppfinningen presenteras i en kreativ 3-minutersvideo på engelska som laddas upp på Youtube.

Tips! Besök inspirationsföreläsningar under Näringslivsdagen på Elmia.

Andra exempel på kompetensutveckling  3 december Länsstyrelsen bjöd in på temat: Var finns framtidens kompetens?

Elin Häggberg, frilansjournalist och föreläsare som driver bloggen Teknifik inledde Teknikcollege Rikskonferens 2019 med att prata jämställdhet och mångfald inom teknikbranschen.

”Mångfald, och jämställdhet, att många olika människor jobbar inom teknik, är ingen principfråga, det är en framtidsfråga! Har man en grupp människor som är ganska olika varandra som ska jobba ihop så kommer det vara lite jobbigt i början, man måste diskutera Hur ska vi samarbeta, sitta och lyssna på varandra och det kan vara jobbigt och ta lite tid. Men när man lägger ner den tiden ökar innovationskraften och möjligheten att komma på nya, häftiga lösningar på problemen skjuter iväg. Den som inte ser problemen kommer ha svårt att hitta lösningar.”

 

 

Blixtlåset och UF-företagande

Fredrik Gunnarsson från industrirådet inledde ett av sex seminarium på Teknikcollege rikskonferens. Det gäller att möta de behov samhället ställer. Innovationer och nya idéer krävs för att föra utvecklingen framåt och hitta nya tekniska lösningar. Det finns en stark koppling mellan innovation och ämnesintegration.  Företag i samverkan med skolornas undervisning är en stor möjlighet.  Företagens kunskaper om innovationsprocessen och produktutveckling kan hjälpa eleverna i deras studier.

 

Annette Klasson från FIGY i Värnamo inspirerade kring hur skolan lagt upp sitt arbete kring innovation och entreprenörskap på Teknikprogrammet genom samarbete med koncepten Blixtlåset och UF-företagande.

Engagerade lärare på skolan med förmåga att bryta ned och konkretisera kunskapskraven och reflektera kring vad eleverna behöver för att komma vidare.  Anette tipsade deltagarna om att genomföra coachande samtal med eleverna kring kunskapskraven och att hitta lämpliga rådgivare och samarbetspartners. Anette var en av de lärare som handledde gruppen som i år driver UF-företaget EJLi UF, se nedan. ”Utgå från examensämnen för teknikprogrammet och bygga en röd tråd av innovation och entreprenörskap och produktutveckling” uppmuntrade Anette.

Detta håller Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping på med. Deras årskurs 1 elever har arbetat med DECA Challenge (se ovan) och kommer att genomföra ett Innovation Camp tillsammans med Ung Företagsamhet i slutet av vårterminen som en del i uppbyggnaden av deras röda tråd av entreprenörskap, innovationsförmåga och teknik.

Jens Linered inspirerade också på Rikskonferensen 2019 om innovationsprocessen och lyfte fram vad en innovation är: Hela vägen från idé till färdig produkt ut på marknaden där den skapar nytta.

Jens projektleder Teknikcollege utvecklingsarbete kring entreprenörskap och innovation. Han berättar att  Linköpings universitet är ledande inom forskning i innovation och Entreprenörskap.  Mälardalens Högskola har ett avsnitt med i den kommande nyheten under våren 2020, en lärarhandledning kring att arbeta med Innovation och Entreprenörskap i Skolan. Avsnittet med högskolorna handlar bl a om Hur jag leder kreativa processorer över tid. Fenix kunskapscentrum i Vaggeryd är en av pilotskolorna som medverkat i gruppens utvecklingsarbete och de har lagt upp en plan för hur arbetet med entreprenörskap, Blixtlåset och UF-företagande går till på Fenix under utbildningens tre år. Vi återkommer med mer information om Fenix goda exempel, Bin squared UF vars affärsidé är att erbjuda unika kontor-och heminredningsartiklar av plåt i stål med vars design tillåter att dem skickas i ett platt paket. ”Vår produkt blev till under en praktik hos vår lokala industri där vi fick fria händer att utveckla en ny produkt inom deras väggar. Sedan har vi  med lite rådgivning och Gnosjöanda fortsatt utvecklat våra produkter och vad som skulle bli vår affärsidé. Platta paket, närproducerat och hållbart! Vi ser detta som en väldigt utmanande men otroligt rolig och lärorik process som vi med stor sannolikhet kommer driva vidare.”

Den 2 april 2020 är det planerat för Riksfinal i Blixtlåset, innovationstävlingen för gymnasieelever. Innan dess är det regionfinaler på åtta platser runt om i landet. Vår närmaste sådan går av stapeln i Värnamo 26 mars 2020. Med fördel kan lokala utställningar arrangeras innan regionfinalerna kommande år. Involvera gärna den lokal styrgruppen i detta arbete framåt.

Rikskonferensen gästades också av vårens vinnare i Blixtlåset, numera UF-företaget EJLI Rotation UF från Värnamo. Detta uppmärksammar vi nu i samband med den regionala UF-mässan. I år driver EJLI Rotation UF sitt företag och sin affärsidé från Blixtlåset 2019 vidare. De har under året utvecklat sin färdiga prototyp med ett vridbart handtag till snöskyfflar från i våras då de vann Riksfinalen i Blixtlåset. De har anpassat handtaget så att det går att formspruta. De berättade om sin resa under årskurs 2 i gymnasiet. ”Vi har lärt oss att inte ge upp, fått många bra kontakter med rådgivare och företag och lärt oss mycket om entreprenörskap och innovationsarbete.”

ELJI UF ställde också ut på den regionala UF-mässan Entreprenörskap på riktigt på Elmia i februari. Tyvärr hade de inte kunnat inleda samarbete kring tillverkningen av handtaget ännu.

Tips! Planera in att ge yngre elever möjlighet att besöka mässan på Elmia denna dag. Läs mer om samarbetet med Ung Företagsamhet här: https://teknikcollege.se/nyheter/ny-metod-ger-sammanhallen-innovationsprocess-i-skolan/

Hör gärna av er om ni arbetar med innovationsprocessen. Vi följer gärna ert arbete kring innovation och entreprenörskap lokalt och sprider goda exempel vidare. Vi på Teknikcollege Södra Vätterbygden ser fram emot fler programöverskridande arbeten där vi alla berikar varandra.

Boktips! Det har kommit ny forskning kring Entreprenörskap, Går det att lära ut Entreprenörskap?

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i den e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege och #SKM.


Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.