Du är här:

Teknikcollege årsmöte 2020

Förra veckan bjöd Riksföreningen Teknikcollege Sverige in till årsmöte. Ca 30 personer, bestående av representanter från Industrirådets medlemsorganisationer, de certifierade Teknikcollegeregionerna samt kansliet deltog. Med anledning av Coronaviruset ställde vi in den planerade fysiska träffen och genomförde istället vårt första digitala årsmöte.

Mötet inleddes med att Marie Nilsson, förbundsordförande på IF Metall valdes till ordförande i styrelsen.

– Jag ser verkligen fram mot att tillsammans med kansliet få leda en av de viktigaste organisationerna för industrins kompetensförsörjning. Det är viktigt att arbetsmarknadens parter krokar arm med politiker och utbildningsanordnare för att säkerställa att eleverna får relevant kompetens, hälsar Marie Nilsson.

Under årsmötet presenterades verksamhetens prioriterade områden för 2020. Företagsengagemanget lyftes fram som en särskilt viktig punkt. Vårt projekt Status, kvalitet och matchning har möjliggjort ett rejält utvecklingssprång gällande vår samverkan med företag. Under det resterande året kommer Teknikcollege fortsätta arbetet med att stärka och bredda relationerna med samverkansföretag och andra viktiga aktörer. Företagsengagemanget och deras koppling till utbildning blir även temat för årets rikskonferens i november. Mer information om det presenteras inom kort.

Under mötet valdes även en ny medlemsorganisation från Industrirådet in i styrelsen för Teknikcollege Sverige: Gröna arbetsgivare. Gröna arbetsgivare är en arbetsgivar- och branschorganisationen som företräder 4 000 medlemsföretag med verksamhet inom främst jord- och skogsbruk. Varmt välkomna in i styrelsen.

Dagen avslutades med att tacka av styrelsemedlemmar som nu avslutar sitt uppdrag: Annika Franzén (Teknikcollege Östergötland, Väderstad), Catrin Forsberg (Teknikcollege Södra Norrland, Emhart Glass), Henrik Eherenberg (Unionen) samt Ann-Marie Brandt, revisor (Teknikcollege Höglandet). Stort tack för era insatser!

Teknikcollege styrelse består av representanter från Industrirådet samt certifierade regioner. Styrelsens möten tar upp föreningens direkta förehavanden, men diskuterar även frågor som rör Teknikcollege i stort.  Styrelsens sammansättning under 2020 ut enligt följande:

Marie Nilsson, ordförande, IF Metall
Klas Wåhlberg, vice ordförande, Teknikföretagen
Madelene Engman, GS-facket
Peter Hellberg, Unionen
Jonas Hagelkvist, IKEM
Lena-Liisa Tengblad, Gröna Arbetsgivare
Anu Lindahl, Teknikcollege Gästrikland, Sandvik Utbildnings, Gimo Utbildnings
Åsa Barck, Teknikcollege Värmland, Volvo
Per Hidesten, Industriarbetsgivarna
David Johnsson, TMF
Peter Larsson, Sveriges Ingenjörer
Åsa Tjärnberg, Teknikcollege Norrbotten, IUC Norr
Håkan Ljungbeck, Teknikcollege Sydost, Volvo Cars
Lars Erik Wige, Teknikcollege Västra Mälardalen, Industriföreningen Västra Mälardalen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i den e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege och #SKM.

Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.