Du är här:
Samverkan som gett resultat

Landskronas nya Teknikprogram närmare näringslivet

Tillsammans med industriföretagen i staden har Öresundsgymnaiset i Landskrona tagit fram ett helt nytt Teknikprogram. I grunden låg en ambition att arbeta efter ett salutogent förhållningssätt - att plantera ett frö för både lärarnas, elevernas och företagens lärande och utveckling. Förändringsarbetet började med att tänka om och tänka rätt. Pernilla Ripa, som är biträdande rektor, har varit med hela vägen.

Pernilla Ripa är biträdande rektor på Öresundsgymnaiset i Landskrona

 

– Vi tog ett ordentligt omtag på Teknikprogrammet tillsammans med Teknikföretagen. Vi skapade en helt ny utbildning med teknikvetenskap som inriktning. Tanken var att erbjuda en väg till vidare ingenjörsstudier, men också ge eleverna möjlighet att bredda sin praktiska erfarenhet för att öka deras anställningsbarhet direkt efter studierna, berättar Pernilla Ripa.

Frivilliga sommarstudier

En av de största förändringarna blev att erbjuda sommarstudier. Tillsammans med företagen startade gymnasiet upp en sommarskola där eleverna kunde tillgodogöra sig ytterligare 400 frivilliga poäng. Förutom att det är roligt att lära sig hur verkstan funkar i praktiken, fick de som deltog ett stipendium på 10 000 kronor som företagen stod för. Alla som ville fick möjlighet att delta, förutsatt att de låg i fas med sina studier och närvaro:

– Möjligheten att utöka sina studier ger eleven en chans att visa att han eller hon ser möjligheter. Att de har förmåga att gå en liten bit extra och att det finns en stark motivation. Utökade kursen räknas om de behövs till den utbildning de söker. Vi vet också att sommarkursen ökar anställningsbarheten, att den ger nya kunskaper och en bättre förståelse för olika processer ute i verkligheten. Fördelarna blir många, säger Pernilla.

Skarpa upplägg för gymnasiearbeten

En annan insats var att möjliggöra gymnasiearbeten med skarpa uppdrag hos företagen. Det är mer motiverande att arbeta med en verklig utmaning, att lösa riktiga problem, samtidigt som företagen får ett konkret utbyte av samarbetet:

– Gymnasiearbetet har varit helt teoretiskt tidigare. Nu ville vi göra det mer på riktigt. Teknikföretagen i den lokala styrgruppen har tillsammans med skolan tagit fram olika uppdrag. De kan se lite olika ut, men det till exempel vara att titta på en flödesprocess eller arbetsmiljöfrågor. Vi vill att eleverna ska få en chans att bygga nätverk och vidga vyerna. Teknikvetenskap är en bred inriktning så gymnasiearbetet kan genomföras på nästan alla företag och för olika tekniska processer. Nytt för i år är också är att vi låter eleverna redovisa sina gymnasiearbeten på biblioteket för uppdragsgivaren, allmänheten och Teknikföretagen. Det är ett sätt att visa upp skolan, och att vi verkligen jobbar tillsammans med näringslivet. Presentationerna har varit uppskattade och Teknikföretagen var väldigt imponerade, berättar Pernilla.

Mahmoud Bisher, Jakob Bjarke och Tobias Ohlsson-Bååth pluggar tredje året på Öresundsgymnasiets nya Teknikprogram.

Jakob Bjarke, Tobias Ohlsson-Bååth och Mahmoud Bisher går tredje året på Teknikprogrammet. De har precis rapporterat in sitt gymnasiearbete till företaget Alfdex i Landskrona och handledaren Eva Inhammar. Deras uppgift var att genomföra en värdeflödesanalys i produktionen:

– Vi fick en tydlig bild av vad vi skulle göra. Eva tipsade oss om LEAN-metoden och hjälpte oss att sätta ramarna. Vi hade redan läst på om LEAN så vi var förberedda. Sen gick vi ut i praktiken. De första dagarna gick åt att förstå uppgiften. Vi fick gå runt och titta på produktionen. Sedan var vi ute på företaget och intervjuade, mätte och tog tider. Andra veckan gick vi igenom allt material och ritade upp hur det såg ut nu. Vi gjorde ett förslag på hur de kan förbättra det systematiska flödet i produktionen och några av våra idéer har de börjat använda nu, berättar Jakob Bjarke.

Relationer och referenser värdefulla i framtiden

Eleverna är eniga om att det är en fantastisk möjlighet att få vara ute i näringslivet. Under studierna hinner de träffa uppåt tolv olika företag. Det är en bra inkörsport till arbete, och även om målet är att läsa vidare så finns en relation och erfarenhet av företaget kvar. Det ger också referenser som är värdefulla i framtiden. Eleverna i Landskrona har dessutom möjlighet att göra EU-praktik på olika håll i Europa, bland annat Malta och i Barcelona.

– Teknikprogrammet ger oss väldigt bra möjligheter med inriktning på industri och produktion, och det har ändrat vår bild av industrin. Sen är det skönt att vi har ett gymnasium här i Landskrona, och att det är en så bra skola och en unik utbildning. Det är viktigt och roligt för stan. Vi ska dra fördelar av att vi är en liten stad, det ger oss tätare samarbete med företagen. Vi gör mycket studiebesök, praktik och riktiga gymnasiearbeten som ofta leder till sommarjobb. Man kan nog säga att vi har vänt nackdelarna med en liten stad till en stor fördel, säger Jacob och Tobias.


Salutogent förhållningssätt

”Se människan som intressant, kompetent och lärande. Visa intresse för det som fungerar och varför det fungerar. Utforska nyfiket varje individs resurser och bekräfta den förmåga hon har. Där finns fröet för fortsatt lärande och utveckling.”, Anders Hanson

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i den e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege och #SKM.


Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.