fbpx

Du är här:
Teknikcollege-studerande från Fenix Kunskapscentrum i Vaggeryd och Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping ställde ut sina UF-företags affärsidéer

Kreativitet, inspiration och framtidstro på regionala UF-mässan Entreprenörskap på riktigt

Teknikcollege har ett nationellt och regionalt samarbete med Ung Företagsamhet och föreningen Blixtlåset (en innovationstävling för gymnasieelever) kring att tänka nytt, utveckla innovationsförmåga och utveckla entreprenörskap/entreprenöriella förmågor. Följ med till Entreprenörskap på riktigt på Elmia och få några glimtar från UF-mässan med koppling till Teknikcollege Södra Vätterbygden.

Teknikcollege har ett nationellt och regionalt samarbete med Ung Företagsamhet och föreningen Blixtlåset (en innovationstävling för gymnasieelever) kring att tänka nytt, utveckla innovationsförmåga och utveckla entreprenörskap/entreprenöriella förmågor. Teknikcollege bidrag för att öka företagens framtida innovationsförmåga är att ge studerande på industrirelevanta utbildningar en tidig introduktion i innovationsprocessen. UF-företagare runt om i landet ställer ut sina affärsidéer på de regionala UF-mässorna. Vårt datum var 27 februari 2020 på Elmia, en arena full av kreativitet, inspiration och framtidstro.  Över 260 UF-företag ställde ut med sina affärsidéer, sålde sina produkter och tävlade i olika kategorier under dagen. Teknikcollege-studerande från Fenix Kunskapscentrum i Vaggeryd och Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping ställde ut sina affärsidéer. Många av dem tävlar i olika kategorier. Teknikcollege följde med spänning bl a tävlingarna Årets innovation och Årets samhällsentreprenör.

Vid entrén till mässhallen stod grundskoleelever från Ölmstadskolan, Jönköpings kommun. De demonstrerade sitt arbete med läromedlet  Vårt samhälle. Vi har jobbat med samhället i SO och sedan har vi varit i grupper och arbetat på slöjden och i tekniken. Vi har fått välja helt själva, helt fritt, hur vi ska göra med modellen.  Eleverna visar engagerat vilka olika delar som behövs i deras framtida samhälle och säger att det har varit väldigt roligt att arbeta fram detta. De har använt material som oftast skulle ha slängts om inte det kommit till användning. Det är mycket att upptäcka i modellen. Det kommer att behövas lite fler elbilar i framtiden. Lite mer sortering också, avslutar en av killarna.

När mässan väl invigts, tog entreprenörerna verkligen vara på tillfället att prata för sina varor och tjänster. Många av dem svarade gärna på frågor om på vilka olika sätt de fått anstränga sig för att lösa olika slags utmaningar under UF-året.

Mats Grennborg är UF-lärare på Teknikprogrammet på Erik Dahlbergsgymnasiet. Eleverna väljer kursen entreprenörskap och få då driva UF-företag. Det har varit väldigt varierande affärsidéer hos UF-företagen på ED. Några har jobbat med att producera produkter med hjälp av 3D-skrivare som de sålt med framgång. Något företag har designat skyltar av metall som sedan tillverkats av företag i Gnosjö. Andra företag har exempelvis gjort spelappar för mobiler, designat armband, mössor och grytunderlägg av vinkorkar. Sammantaget kan man väl säga att det finns en stor kreativitet hos eleverna som de har med sig in i fortsatta studier och i sitt framtida arbetsliv.”  

Från Fenix i Vaggeryd ställde bl a Binspuared UF, Goadela UF och Thantile UF ut.  Eleverna på Fenix läser entreprenörskapskursen redan i årskurs 1.  Fenix är en av pilotskolorna i Teknikcolleges utvecklingsarbete inom status, kvalitet och matchning (SKM) gällande Innovation och entreprenörskap.  På mässgolvet träffade Teknikcollege Anette Pallander som undervisat eleverna på Fenix och som följt Bin Squared UF´s utveckling under två läsår. ”Tillsammans med Fenix pedagogiska plattform får vi en stark röd tråd på Fenix Teknikprogram genom Blixtlåset och UF-företagende. Fenix pedagogiska plattform genomsyras av ett entreprenöriellt förhållningssätt vilket leder till att eleverna har möjlighet att utveckla generella förmågor så som att ta ansvar, ta egna initiativ och hitta sin inre motivation. Kursen Entreprenörskap och företagande är obligatorisk på teknikprogrammet. I kursen används konceptet Ung Företagsamhet, UF. De elever som drivit UF-företag har blivit mer självständiga och har fått ett större självförtroende och mod. Skolan hämtar in verkliga problem från företagen, fortsätter Anette. Eleverna besöker företaget och sätter sig in i problemet som sedan löses på företaget under praktikveckan. Lärare och elever ser hur utbildningen kan kopplas till problemet. Alternativt kan UF-företaget ta fram en produkt på praktikföretaget för försäljning vilket ett av företagen gjorde, Binsquared UF.”

Binsquared UF´s affärsidé går ut på att erbjuda unika kontor-och heminredningsartiklar av plåt i stål med vars design tillåter att dem skickas i ett platt paket.

”Vår första produkt blev till under en praktik hos vår lokala industri där vi fick fria händer att utveckla en ny produkt inom deras väggar. Sedan har vi med lite rådgivning och Gnosjöanda fortsatt utvecklat våra produkter och vad som skulle bli vår affärsidé. Platta paket, närproducerat och hållbart! Vi ser detta som en väldigt utmanande men otroligt rolig och lärorik process som vi med stor sannolikhet kommer driva vidare.”

Glow UF från Teknikprogrammet på FIGY i Värnamo och vår grann-region Teknikcollege Västra Småland vill vi gärna uppmärksamma lite extra. De utvecklade sin affärsidé redan i våras under arbetet med innovationstävlingen Blixtlåset. Under hösten och vintern har de arbetat för att ta sin idé, ett medicinskt hjälpmedel till diabetiker, till marknaden,

Under dagen erbjöds även en inspirationsföreläsning inför UF-året 20/21 för elever som kommer att ges denna möjlighet att utveckla sina entreprenöriella förmågor och två välbesökta lunchseminarium, ett med temat kompetensförsörjning där Svenskt Näringsliv bjöd in och delade med sig av sina aktuella utmaningar.

Frågor att samtala kring på arbetsplatsen:

Vilken utbildning alt stöttning vill vi kunna erbjuda kring elevernas utveckling av innovationsförmåga och entreprenörskap?

Hur ser ambitionen ut hos oss för arbetslivets medverkan i utbildningarna inom Teknikcollege när det gäller innovation och entreprenörskap?

Vi tipsar om inspiration och lärdomar kring hur ni kan arbeta med innovation och entreprenörskap

Avslutningsvis lyfter vi fram några exempel på tävlingsbidrag, från Ung Företagsamhets webb:

Årets Innovation: 1:a pris Cleap UF, Per Brahegymnasiet, Jönköpings Kommun Juryns motivering: ”Årets innovation är självklar och enkel, den löser ett verkligt problem och är redo att komma ut på marknaden i befintligt skick. Som produkt blir den svår att klara sig utan när man väl har testat. Med tydligare branding av produkten kan vi se världsstjärnor skylta med denna på sina Instagramkonton. ” 2:a pris Glow UF, Finnvedens Gymnasium, Värnamo Kommun Absorb UF, Gislaveds Gymnasium, Gislaveds Kommun – 6 – Venandi UF, Gislaveds Gymnasium, Gislaveds Kommun Tävlingsvärd: Science Park

Årets Samhällsentreprenör 1:a pris Glow UF, Finnvedens gymnasium, Värnamo Kommun Juryns motivering: ”Vinnaren har sett en utmaning bortom det rent medicinska och hittat en lösning som underlättar inte bara för de drabbade av sjukdom utan även dem i dess omgivning. Med sin innovation tar de ett modigt steg in i en etablerad industri och bidrar samtidigt till samhällsnytta på ett professionellt sätt.” 2:a Stöd i nöd UF, Erik Dahlbergsgymnasiet, Jönköpings kommun Guidance UF, Sanda gymnasiet, Jönköpings kommun Mejjd UF, Brinellgymnasiet, Nässjö kommun Tävlingsvärd: Coompanion

Årets Tjänst: 1:a pris Stöd i Nöd UF, Erik Dahlbergsgymnasiet, Jönköpings Kommun Juryns motivering: ”Med stort engagemang och ambition identifierade man ett behov och levererade en tjänst i ordets rätta bemärkelse. Mot bakgrund av grundarnas klarsynta reflektion kring social hållbarhet, medmänsklighet och samhällsnytta, är vi stolta över att få utse detta UF-företag till vinnare av Årets Tjänst.” 2:a pris Smart Start UF, Erik Dahlbergsgymnasiet, Jönköping Kommun Juryns motivering: ”Med skicklighet och lokal prägel har man utvecklat en befintlig idé och på ett fiffigt sätt kombinerat värde för såväl förenings- som näringsliv och bakat ihop detta till sin egen tjänst.” 3:e pris Visningsvärdar UF, Erik Dahlbergsgymnasiet, Jönköpings kommun

1:a pris Albin Klingberg, Crudo UF, Erik Dahlbergsgymnasiet, Jönköpings Kommun – 3 – Juryns motivering: ”Här är säljaren som hittar kundens behov och använder motgång till avslut. Med god energi, parerar med stil och säljer en produkt som funkar med fil!” Tävlingsvärd: Kvadrat

Årets Hållbara UF-företag 1:a pris Vebab UF, Sandagymnasiet, Jönköpings Kommun Juryns motivering: ”Från skogen till en säljbar produkt, genom en enkel process har UF-företaget tagit fram en vara som i sin helhet resulterar i ett vackert hantverk. Vi ser en potential för stor utveckling för så väl produkten och företaget.” 2:a pris Corn Sack UF, Erik Dahlbergsgymnasiet, Jönköping Kommun

Vid intresse, läs mer om pristagarna i tävlingarna här: https://ungforetagsamhet.se/jonkoping/pressbilder-epr2020-pristagare https://ungforetagsamhet.se/jonkoping/arets-unga-entreprenorer-korade

Här hittar du alla UF-företag:

https://ungforetagsamhet.se/alla-uf-foretag?fbclid=IwAR2bfGnE35ZNFMzmDHCQzvE3JhhfeH8PkD3IBMMMqFLAYB8Cm9poD8ALHkQ

Fler blandade foton från mässgolvet:

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i din e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege och #SKM.


Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.