fbpx

Du är här:
”Return on learning”

Innovation Camp på Erik Dahlbergsgymnasiet med SAAB Avionics Systems

Innovation camp, ett tillfälle för eleverna på Teknikprogrammet på Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping att under en intensiv arbetsdag tänka vitt och brett utanför ramarna i ett samarbete med Ung Företagsamhet, Teknikcollege och SAAB Avionics Systems. Eleverna kunde känna friheten av att kombinera olika aspekter och områden inom tekniska innovationer. Idéer som också skulle inkludera tankar kring en hållbar framtid. Ta del av upplägget för en kreativ, givande och rolig dag för alla inblandade.

Teknikcollege Södra Vätterbygden och Ung Företagsamhet Jönköpings län har ett gott regionalt samarbete och det finns även ett nationellt samarbete kring innovation och entreprenörskap för att ge elever mer kunskap och erfarenhet av innovationsprocessen.  Vi vill även ge mer tid och bättre förutsättningar för elever som vill utveckla en idé till en prototyp och att ta sin produkt eller tjänst till marknaden.

Under vårt upplägg av Innovation Camp ger SAAB eleverna två alternativa utmaningar att arbeta med under dagen i mindre grupper. Den första är kopplat till luftburna transporter och hållbarhet. Kommer vi att flyga i framtiden och i så fall hur? Den andra utmaningen berör hur kan vi ta kunskaper från spelvärlden in i lärandet. Eleverna arbetar sedan med sina lösningar i mindre grupper, blandat killar och tjejer.

Men innan all kreativitet släpps loss inleder Fredrik, som arbetar på SAAB Avionics Systems i Huskvarna, med att ge eleverna en bild av företaget SAAB Group med ungefär 17 500 medarbetare och deras innovationsarbete. Världen förändras snabbt, det gäller att hänga med, säger Fredrik. Att jobba med innovationer är mycket viktigt. Fredrik och hans kollegor på SAAB använder sig av en innovationsportal och arbetar systematiskt med olika modeller i innovationsarbetet för att påminna sig om bredden i arbetet. Alla medarbetare kan bidra på olika sätt, med kloka tankar och inspel, som ger nya värden. Feedback likaså vikten av att ha rätt mindset betyder mycket i deras arbete. Fredrik lyfter två begrepp, return on investment och return on learning, båda är viktiga för företaget. Många gånger blir det inte som man tänkt sig, och då kan man dra lärdomar av det. Det är lika viktigt att ha en bra produkt som att ha en bra kundrelation och en bra affärsmodell. Kreativiteten är i fokus under processen.

Några frågor som används i arbetet är

Är det görligt?

Är det önskvärt?

Kan man skapa ett värde?

Tar vi hänsyn till omvärldsfaktorerna? Vad händer i omvärlden?

Det behövs svar på alla fyra frågeställningar för att det ska vara en innovation, förklarar Fredrik. Annars stannar det vid en uppfinning eller bara en dröm.

Tänk gärna brett idag, uppmuntrar Fredrik eleverna. Det finns tre horisonter av tillväxt, den första är att se nuläget, den andra en övergångsperiod och den tredje är nästa steg, vilka scenarier kan ni se i framtiden? Det är lika viktigt att plantera frön som senare kan tas in i produktion, att kunna ta vara på i framtiden.

Nätverka gärna! Samarbeten av olika slag uppmuntras i näringslivet. Vilka kompetenser behöver ni i er grupp för att komplettera er lösning med och bli ännu bättre?

Eleverna satte igång med utmaningarna med stor entusiasm och var mkt idérika. Bland deras idéer fanns exempelvis

  • Virtuella studiebesök genom VR-teknologi. Detta gör det möjligt för elever att uppleva olika kulturer och livsmiljöer via ett spel.
  • En produkt som tar upp avgaserna som avges från flygplan på så sätt att vi använder ett slutet system. Det löser vi genom att koppla ihop avgasröret med bränsletanken via ett rör som kyler ned gasen så att den får lägre densitet.
  • En landningsmjukvara för att minimera cirkulationer runt flygplatsen, vilket minimerar bränsleförbrukningen och resetider.
  • App som erbjuder utbildningar som leder till praktikplatser och arbete
  • Genom simuleringar utveckla övningskörnings processen på ett effektivt och roligt sätt då våra simulatorer ger gaming lik feedback i form av poäng
  • App som gör det lättare att designa hus och så att köparen kan se hur det ska se ut med en verklig skala.

Två expertgrupper från SAAB möter sedan upp alla elevgrupper under förmiddagen för att bolla deras idéer och läser under dagen alla gruppers affärsplaner. De kunde också hjälpa eleverna att smalna av eller hjälpa dem tänka bredare och inkludera fler funktioner för sin innovation. I slutet av dagen får sex grupper presentera sina lösningar inför en jury från SAAB och övriga elever.

”Vi möttes av trygga och taggade elever som kommit väldigt långt i sina tankar och affärsplaner på väldigt kort tid. Man fick en genomgående känsla av att detta var rolig dag för eleverna, att alla bidragit i respektive grupp, och att man var trygg i sina frågor eller förklaring av lösning.”

Det var svårt för juryn att utse en vinnare bland dessa olika bidrag. Men innan dagen var över genomfördes en prisutdelning. Tre elever, Max Strandner, Johannes Pettersson och Anton Szabo Rosén, vann ett startkapital till sitt framtida UF-företag med sin ide kring The Hydrogen-Glider, ett hybridflygplan som använder sig av glidflygplansteknik men också av elmotorer som drivs av framtidens vätecellsteknik. Framtidens inrikes-färdsätt för de som vill ha en ny upplevelse men också för de som vill ha ett mer hållbart och billigare alternativ till de nuvarande inrikesflygen.

” Fantastiskt kul att vi fick möjligheten att medverka denna dag och rikta elevernas nytänkande kraft till utmaningar högst relevanta för vår verksamhet

Personligen blev jag imponerad av elevernas kreativa förmåga och vilja att göra gott för miljön samt att på väldigt kort tid kunna generera respektive affärsplaner – mycket imponerande!

Eleverna verkade gilla utmaningarna vilket gjorde det svårt utse en vinnare då alla bidrog med så många bra idéer. Kudos till alla involverade parter som gjorde denna intensiva och riktigt roliga dag möjlig!”

Expert, SAAB

Två lärar-röster om dagen:

”Innovation camp – En dag då gymnasieeleverna på Teknikprogrammet får samarbeta och vara idérika i projektgrupper är bra träning för framtida studier eller arbeten inom teknik där projektarbeten är en vardag. Att dessutom få pitcha sina idéer för ett tekniskt och innovativt företag som SAAB, knuten till skolan genom Teknikcollege är en fantastisk möjlighet som eleverna har nytta av i sina framtida studier. Jag som lärare på Teknikprogrammet inom design och hållbarhet tror starkt på ett samarbete mellan skola och företag för att eleverna ska få en större förståelse för vad som krävs i arbetslivet och vilka möjligheter det finns efter gymnasiet. Därför är Teknikcollege en viktig del av Teknikprogrammet på ED.”

Terese

”Erik Dahlbergsgymnasiet och Teknikprogrammet ser Innovation Camp som en möjlighet för våra elever att arbeta med för dem ett skarpt projekt kopplat till företag. På detta sätt hoppas vi förbereda våra elever med rätt kompetenser samtidigt som eleverna får en lärmiljö som stimulerar till kreativitet och engagemang.

I skolan är det ofta under lektionstid fokus på ett ämne i taget. Genom Innovation Camp får eleverna använda sig av samtliga ämnen/kompetenser samtidigt som de genom medverkande företag får se vad som efterfrågas hos företagen och hur företagen arbetar med utveckling och innovationer, detta tror vi stärker våra elever inför högre studier och arbetslivet.

Erik Dahlbergsgymnasiet, en del i Teknikcollege, är tacksamma för att vi genom samverkan med Industriföretag, i detta fall Saab Avionics och Ung Företagsamhet fått möjlighet att delta i Innovation Camp. Stort tack!”

Michael

 

 

 

 

 

 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i din e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege och #SKM.


Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.