fbpx

Du är här:
Teknikcollege Skåne välkomnar nycertifierade NTI-gymnasiet i Helsingborg:

Helsingborgsskola satsar på heta yrken inom IT och Tech

Tech- och IT-branscherna växer så det knakar. Precis som i den tyngre industrin finns här ett stort rekryteringsbehov framöver, men här drivs utvecklingen mer av stark tillväxt än av pensionsavgångar. Tech- och IT-inriktade utbildningar på gymnasiet har också lättare att rekrytera elever än till exempel mer praktiska inriktningar som Industriteknik, men fler tjejer borde söka Teknikprogrammet. Här finns stora chanser att hitta jobbet som kan förbättra världen. NTI-gymnasiet i Helsingborg har hittat en attraktiv nisch inom gymnasieskolan, men även den har utmaningar. Det är en av anledningarna till att NTI Helsingborg nu valt att certifiera två av sina utbildningar tillsammans med Teknikcollege Skåne.

Vi befinner oss mitt i Coronakrisen när vi når NTI-gymnasiets rektor Susanna Alkbrand på telefon. Alla elever är hemskickade och lärarna har snabbt ställt om sina kurser till fjärrundervisning:

Biträdande rektor Nayef Osman och rektor Susanne Alkbrand på NTI-gymnasiet i Helsingborg.

– Vi var väl förberedda och jobbade en del på distans redan innan Coronakrisen. Vi hade redan plattformen, baserat på Google Classroom och Google Meet, på plats. Det har visat sig att upplägget funkar bra även för fjärrundervisning. Skillnaden mellan distans- och fjärrundervisning är ju att fjärrundervisning är ordinarie lektioner fast live via datorn. I distansundervisningen styr eleven mer själv planering och arbete. Det är inget vi gör i vanliga fall men när nu restriktionerna kom från Folkhälsomyndigheten var övergången relativt enkel. Lärarna skapar klassrum där alla eleverna är med online. Vi kan hålla koll på närvaro och ser i realtid att eleverna jobbar med sina uppgifter, annars får de frånvaro registrerad. Behöver man fråga läraren något kan de ställa frågor via telefon, mikrofon eller chat. Det är viktigt att ha tydliga inlämningsuppgifter varje lektion, och vi försöker få till att eleverna gör muntliga redovisningar tillsammans. På sikt tror jag eleverna kommer sakna det sociala. Vi försöker skapa gruppuppgifter där eleverna får träffas, prata och samarbeta online, berättar Susanne Alkbrand.

Det digitala klassrummet en del av framtiden

De snabba och drastiska förändringarna har dock tagits emot väl. Alla ska följa riktlinjerna så det är inte så mycket att göra åt det. Trots inskränkningarna i verksamheten tror rektorn att det kommer något gott även ur den här prövningen:

– Jag tänker så här. Jag tror vi kommer utveckla vårt sätt att undervisa, och det här kommer att bli en del av framtiden. Omställningen skapar till exempel en möjlighet att nå ut till hemmasittare och sjuka elever. Det är bra att ha den här plattformen tillgänglig och att vi alla är bekväma att arbeta i den. Just nu har vi till exempel digitala morgonmöten med alla lärare, även de som är hemma och är lindrigt sjuka eller tar hand om sjuka barn. Det funkar jättebra, säger Susanne Alkbrand.

Skolans biträdande rektor, Nayef Osman, visar VR-teknik på Skånska SYV-dagen.

NTI-gymnasiet i Helsingborg erbjuder tre olika program: Teknikprogrammet med inriktning Information- och medieteknik, El- och energiprogrammet med inriktning Dator- och kommunikationsteknik samt Estetiska programmet med inriktning Estetik och media.

– Inom samtliga program har vi stort fokus på teknik. På Estetiska programmet ingår till exempel digitalt skapande, programmering och gränssnittsdesign. Vi har en teknikkultur och många av våra elever siktar på att bli ingenjörer. Vi har varit med i innovationstävlingen Blixtlåset i flera år och tycker det är jättekul. Nu kändes det naturligt att också bli en del av Teknikcollege Skåne. Vi skiljer oss från många andra skolor inom Teknikcollege Skåne eftersom vi inte har något fokus på tung industri. Jag tror att det kan tillföra något bra, samtidigt som vi förväntar oss och hoppas att vi ska kunna skapa ett bra utbyte med andra skolor. Vi tror också att Teknikcollege Skåne kan innebära ännu bättre samarbeten med näringslivet, i synnerhet inom våra branscher. Teknikcollege är ett bra forum för kompetensutveckling och inspiration, och vi vill att våra elever ska vara väldigt väl förberedda för arbetslivet eller vidare studier. Då gäller det att ligga i framkant både i undervisning, utrustning och bra givande samarbeten, menar Susanne Alkbrand.

Certifiering innebär nytänk och smarta lösningar

Certifieringen har inte inneburit några större förändringar i verksamheten på NTI-gymnasiet i Helsingborg. Skolans bedrivs redan enligt många av de kriterier som nu implementeras.

– Den största skillnaden är att vi nu har en styrgrupp för Teknikcollege. Programrådet som fanns tidigare har haft stort fokus på APL. Styrgruppen arbetar mer med att utveckla vår undervisning så att den ligger rätt inom våra branscher, Tech och IT. En annan utmaning för oss är de 300 extrapoängen, det blir klurigt. Nästan alla våra elever läser redan 100 poäng extra, att lägga till ytterligare 100 poäng ska inte vara några större problem. De sista 100 däremot vet vi inte riktigt hur vi ska lösa. Det blir svårt att få in både tids- och budgetmässigt, men vi arbetar på det och kommer att lösa det. Det ska ju dessutom vara relevanta och bra kurser så att man inte lägger tid på fel saker. Vi vill ha ämnen som entreprenörskap, matematik 5, tillämpad programmering och andra kurser som kan stärka elevernas kompetens inom tech och IT. Vi har också fått önskemål från styrgruppen att utveckla elevernas sociala kompetens. Där är till exempel retorik ett bra ämne som inte kräver lika mycket inlämningsuppgifter. Kurserna bygger mer på att arbeta praktisk, till exempel med muntliga presentationer. Entreprenörskap är också en bra extrakurs som vi tittar på, berättar Susanne.

Arbetsplatsförlagt lärande är ett annat viktigt önskemål från Teknikcollege som kommer att påverka skolan. På skolans IT-program (El- och energi) är APL etablerat sedan tidigare. Teknikprogrammet däremot har inte lika mycket kontakt med näringslivet. Det kan bli tufft att lägga 5 veckor på APL i en redan pressad kursplan:

– Vi skulle vilja jobba i olika teknikprojekt tillsammans med företag inom vår bransch. Roliga och riktiga uppdrag som ryms inom våra befintliga kurser. Då kan eleverna vara ute och jobba samtidigt som de uppfyller kursmålen. Det skulle också kunna vara en kortare APL på en väl vald arbetsplats för de elever som har spetskompetens inom ett område, t ex programmering. Det skulle också spetsa till elevernas erfarenhet av arbete i projektform som styrgruppen efterfrågar, säger Susanne.

Fokus på att få fler tjejer att välja teknik

Helsingborg erbjuder sina elever ett väldigt stort utbud av gymnasieskolor. Konkurrensen är stenhård och det finns betydligt fler platser än sökande på främst Teknikprogrammet:

– Vi ska inte fokusera på konkurrensen utan på att få fler att söka tekniskt inriktade utbildningar. Det behövs helt enkelt fler duktiga ingenjörer i framtiden. Vi måste väcka intresset nu, inte minst hos tjejerna. Många tjejer söker Naturprogrammet för att de vill arbeta för att rädda världen. De behöver få veta att det är inom teknisk innovation som många av de lösningarna kommer att uppstå. Vi behöver göra teknik mindre manligt, till exempel genom att fokusera på sjukvård eller miljöteknik. Jag tror det kommer att bli en förändring nu när programmering kommer in i grundskolan. Fler kommer att upptäcka att de gillar teknik och vad det innebär. Vi pratar just nu också om att testa teknik-camps för grundskolan, som ett sommarjobb med en del utbildning och lite praktik på olika teknikföretag.

NTI-gymnasiet i Helsingborg certifierades av Teknikcollege Skåne i februari 2020. En invigning planerades för att fira att beskedet från Industrirådets granskningskommitté, men den senareläggs på grund av rådande förhållanden.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i den e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege och #SKM.


Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.