fbpx

Teknikcollege Teknikcollege Teknikcollege på Instagram Teknikcollege på Twitter Teknikcollege på facebook
Du är här:
Gamern som blev IT-supporter

Gamern som blev IT-supporter

Joel Nilsson är 20 år och uppvuxen i Anneberg. Som många andra unga var han intresserad av datorspel online och spelade mycket på fritiden. Spelandet har förutom språkkunskaper också gett honom sociala och problemlösande förmågor vilket han har haft stor nytta av i skolan. Det interaktiva upplägget för att de personer man spelar mycket med kan bli vänner även utanför spelet.

Joel Nilsson

På gymnasiet blev Brinellgymnasiets El- och energiprogram med inriktning Dator- och kommunikationsteknik i Nässjö ett naturligt val. Förutom det tekniska har man också tränat supportsituationer i skolan och inför APL-perioden i år 2 sökte Joel till JSC i Nässjö där han bland annat fick ansvar för att installera och konfigurera ett antal datorer åt en kund. Han jobbade självständigt men fick handledning när det behövdes. Dessutom fick han göra alla möjliga andra uppgifter som finns på arbetsplatsen. Det bästa med praktiken var kontakten med kollegorna och

at

t få lyssna och lära sig från dem säger Joel så när det var dags för praktik i år 3 valde han åter igen JSC där han var välkommen tillbaka. Under andra perioden fick han lite mer självständiga uppgifter, följa med på kundbesök och prova på att sitta i supporten. ” APL-veckorna var nyttiga och ger arbetslivserfarenhet. Jag var bra förberedd inför perioderna men det var lite nervöst i början.”

Efter studenten tog Joel en del extrajobb, bland annat på Posten. Under den perioden fanns inget ledigt jobb på JSC men de behöll kontakten och under våren 2021 hörde de av sig. Joel erbjöds ett jobb som supporttekniker i deras så kallade first line där han är en av de första som möter kundernas frågor. Dagarna på jobbet är väldigt varierande och innebär allt ifrån lösenordsbyten och krånglande skrivare till annat som inte fungerar. Alla som hör av sig är inte trevliga och det kan vara en utmaning att hantera frustrerade personer och behålla sitt lugn men för det mesta är de trevliga och tacksamma över att få hjälp. Joel menar att han har tränat många av de här förmågorna i sitt spelande och i skolan vilket gjort honom väl förberedd. De som jobbar i supporten kan hjälpa varandra via en chattfunktion och är det lite mer besvärliga ärenden finns möjlighet att överlåta ärendet till andra kollegor eller att man får återkomma.

Till dig som ska söka till gymnasiet hälsar Joel att det är viktigt att utgå ifrån sina intressen och vad man vill jobba med sedan. Det är också viktigt att ta vara på tiden man har i skolan eftersom man har stor nytta av den sedan och även om det inte valet blir perfekt finns det ju alltid möjlighet att plugga vidare och ändra sig allt eftersom. ” Gör ditt bästa och ge inte upp i skolan. Det löser sig och utbildningen öppnar dörrar för framtiden.”

Just nu är Joel nöjd med jobbet och ser fram emot att lära sig mer. Kanske kan det bli aktuellt att plugga vidare i framtiden men det känns inte så bråttom.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i din e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege.


Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.