Du är här:
Nya möjligheter för eleverna på Teknikprogrammet i Boden

Björknäsgymnasiet levlar upp

I Sävast utanför Boden ligger Boden businesspark och här sjuder det av aktivitet och kreativitet. En trappa upp i det nybyggda huset som fortfarande inte är helt färdigt sitter ett 30-tal personer som läser till indi-spelutvecklare och lyssnar på en kort genomgång på engelska av dagens uppgift. Lite till höger sitter ett annat gäng, betydligt färre till antalet men lika passionerade. Det är elever från Björknäsgymnasiets teknikprogram som inför höstens skolstart valt spelutveckling som individuellt val.

Två halvdagar i veckan spenderar Selma, Suad och Linus i Sävast tillsammans med lärarna Thomas Nilsson och Carl Anrep från teknikprogrammet samt Oskar Pettersson, utbildningsansvarig på Changemaker education som också är med och coachar eleverna. Under det kommande året ska eleverna få fördjupade kunskaper i tillämpad programmering och gränssnittsdesign. Med lärarnas hjälp ska de innan studenten arbetat fram sina egna dataspel.

Oskar har precis avslutat sin föreläsning om hur eleverna ska tänka när de börjar planera grunderna för spelet, så som handling och miljöer m.m. Han ger eleverna i uppgift att skapa moodboards för att visualisera och inspirera deras arbete. Direkt sätter eleverna igång med att söka inspiration på nätet. Bilder de fastnar för de över till Photoshop där en historia sakta men säkert växer fram. Att eleverna trivs och tycker utbildningen är såväl rolig som givande råder inget tvivel om.

– Tiden bara flyger när vi är här, säger Selma. Oskars genomgångar är undervisande men framförallt väldigt träffsäkra och inspirerande. Sedan så gillar jag blandningen mellan teoretiska genomgångar och praktiskt arbete.

Selma läser inriktningen produkt och design medan Suad och Linus läser information och medieteknik. Både Selma och Suad tycker att utbildningen de får under det individuella valet passar båda inriktningarna. Selma gillar mer det grafiska och sitter mellan varven och skissar på en bild föreställande en snäll djävul som är tänkt ska utgöra huvudpersonen i hennes spel. Suad däremot har sin passion främst inom programmering. Under det kommande året får de möjlighet att ytterligare stärka sina bra sidor, men även utveckla de områden de inte har som huvudområde.

 

– De är mycket duktiga även om det är mycket för dem att ta in just nu med bland annat nya programvaror, säger Oskar. Under höstterminen kommer vi att fokusera på arbetet med koncept, grafik och speluppbyggnad. Där kommer vi mer att följa ramar och ha mer lärarledd undervisning. Under vårterminen väntar projektarbetet och då kommer min roll övergå mer i handledning och eleverna får större frihet i sitt eget skapande. Målet är att de ska ha ett färdigt spel till skolavslutningen.

Detta är det första steget inom spelutveckling för gymnasieelever. Thomas Nilsson som jobbar som lärare på teknikprogrammet berättar att Björknägymnasiet ansökt och fått beviljat att fr.o.m. höstetterminen 2020 även erbjuda ett fjärde år på teknikprogrammet (TE4) mot spelutveckling. Elever som läser den utbildningen kan efter det året titulera sig gymnasieingenjör.

Både Selma och Suad är intresserade av att läsa ett fjärde år. Ingen av dem har ännu beslutat sig för vad de vill göra efter studenten och tycker att ett fjärde år skulle ge dem kunskaper som de skulle kunna omsätta inom många områden även utanför spelvärlden.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i den e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege och #SKM.


Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.