Du är här:

Att ta emot studerande på praktik, hur gör man då?

Det fick 24 st handledare utbildning i den 26 mars på Fenix kunskapscentrum i Vaggeryd. Teknikcollege handledare utbildning, kördes under en dag med Rolf Claesson och Anette Pallander lärare på Fenix. Med konkreta exempel från teknikbranschen kördes ett antal ämnes områden som berör handledning av en praktikant antingen från gymnasieskolan eller Yrkes Vux/Yrkeshögskolans studerande.

Exempel på frågor som som besvarades under dagen var.Hur tar du emot den studerande första dagen, vad har handledaren för ansvar under en praktik period. Förtydligande kring vad som är lärarens ansvar och företag/handledare reddes ut och diskuterades i gruppen.
Hur genomför man ett lärande samtal på ett bra sätt? Vi pratade om hur du får t.ex. en studerande att bli involverad i arbetet och få en bra dialog med eleven.

De här frågorna besvarades under dagen med hjälp av gruppövningar, diskussioner, och filmade exempel som ingår i Teknikcollege handledare utbildning. Deltagarna fick också möjlighet att diskutera egna exempel och där vi i gruppen kunde ge konstruktiva förslag för att komma vidare i arbetet med en praktikant/ eller hur man bör tänka inför nästa praktik period. Deltagarna uttryckte att dagen gav dem också många tankar kring hur en nyanställd t.ex. bör tas emot.

Företag som var representerade var bland annat Fläkt Groups, Kinnarps , Uppåkra, Sweedese, AQ och Interal. I Södra Vätterbygden så brukar företagen försöka skicka flera deltagare från respektive organisation så att, man stöd och dialog kring de här frågorna i sin egen organisation när man kommer tillbaka.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i den e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege och #SKM.


Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.