Du är här:
Nytt från #SKM och Teknikcollege

Årsmöte 2019

Tisdagen 5 mars bjöd Riksföreningen Teknikcollege Sverige in till årsmöte. Ca 50 personer, bestående av representanter från Industrirådets medlemsorganisationer, de certifierade Teknikcollegeregionerna samt kansliet deltog. Mötet bjöd bland annat på en uppdatering av SKM, olika inspirationspunkter och intressanta exempel på vad Teknikcollege har att se fram emot 2019.

Dagen började med att föreningens ordförande Klas Wåhlberg och vd Adela Martinovic hälsade deltagarna välkomna. Josefine Larsson (IF Metall) och Frida Andersson (Teknikföretagen) från Industrirådets arbetsgrupp för kompetensförsörjning gav deltagarna en tillbakablick av utvecklingen genom åren och lyfte betydelsen av Teknikcollege i Industrirådets påverkansarbete.

Därefter följde en lägesrapport av SKM-projektets sex temaområden framfört av projektledare Johan Ståhl. SKM är nu så pass långt in i sin måluppfyllelse att Teknikcollegeregionerna kan ta del av sammanlagt sju erbjudanden, däribland VR-upplevelsen, handledarpedagogutbildning, företagsrekrytering och framtidssäkrad innovationsförmåga.

Under fjolårets rikskonferens vann Björknäsgymnasiet i Boden samverkanspriset inom kategorin lärarlag och var därför inbjudna till årsmötet. Gymnasielärarna som tog sig ner till Stockholm var Susanne Karlsson och Thomas Nilsson. De delade med sig av goda undervisningsexempel och hur de arbetar med att lyckas i sin framgångsrika ämnesintegrering på skolan och företagssamverkan.

Deltagarna på årsmötet fick även en förhandsvisning nya teknikcollege.se som går live inom kort. I övrigt och i vanlig ordning följde en kansliuppdatering med ansökningssiffror och granskningsärenden, föreningsverksamhet 2019 och nyheter inom kommunikation.

Själva årsmötet inleddes och under den tiden som styrelsen hade sitt konstituerande möte höll Henrik Smedmark, utbildningsansvarig på TMF och Mia Bernhardsen, expert kompetensförsörjning på Svenskt Näringsliv, tidigare vikarierande vd på Teknikcollege, en workshop kring Industridagen och Teknikcollege rikskonferens 2019.

Detta år inföll årsmötet på självaste fettisdagen, därför avslutades dagen med kaffe och semlor med chans till ytterligare erfarenhetsutbyte och mingel runt ståborden samt fotografering vid röda mattan.

Vald styrelse 2019

Styrelsens sammansättning ser under 2019 ut enligt följande:

Ledamöter 1 år kvar
Klas Wåhlberg, Teknikföretagen (ordförande)
Marie Nilsson, IF Metall
Jonas Hagelqvist, IKEM
Madelene Engman, GS Facket
Annika Franzén, Tc Östergötland, Väderstad
Catrin Forsberg, Tc Södra Norrland, Emhart glass

Nyval Industrirådet, 2 år
Per Hidesten, Industriarbetsgivarn
David Johnsson, TMF
Peter Larsson, Sveriges Ingenjörer
Henrik Ehrenberg, Unionen

Nyval regionerna, 2 år
Åsa Tjärnberg, Tc Norrbotten, IUC Norr
Håkan Ljungbeck, Tc Sydost, Volvo Cars
Lars Erik Wige, Tc Västra Mälardalen, ordförande Industriföreningen Västra Mälardalen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i den e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege och #SKM.

Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.