Du är här:
Varför arbeta med Teknikcollege?

Vad säger lärarna?

Det sägs att de är teknikvärldens Fred Astaire och Ginger Rogers. En komplett expertduo inom teknik. Vi träffade teknik- och matematiklärarna Frank Helmer och Mathias Magnusson på certifierade Bergagymnasiet i Eslöv i Skåne. Det blev en högtflygande träff.

Eller ni kanske snarare är som humle & dumle än filmparet?

Frank: Hahaha!
Mathias: Haha! Du har hört rätt! Båda stämmer!

Hur blev det så? Ni är civilingenjörer i botten men även behöriga lärare?

Mathias: Japp!
Frank: För min del började det med lumpen… träffade en flicka i Skåne, sen är historien lång… Efter att ha jobbat med produktutveckling och provning av bland annat stridsflygplan, JAS 39 Gripen, kom frågan: ska du inte prova att undervisa gymnasieungdomar? Det lät kul!

Vilken uppfinning hade ni velat komma på?

Frank: Watts ångmaskin!
Mathias: Glödlampan! Båda ligger inom utvecklingen av samhällsindustrin. Det var ju där det började.
Frank: Har en till! Grundaren av Linux! Operativsystemet!

Vad är det bästa med att vara tekniklärare?

Frank: Det är fantastiskt kul att se ungdomar bli mogna människor, kapabla att gå ut i verkligheten. Det är det bästa!

Varför är ni ett Teknikcollegecertifierat gymnasium?

Mathias: Många valmöjligheter!
Frank: Vi har sett fördelen i att samverka med näringslivet sen 17 år tillbaka. Därför föll det sig naturligt att ansöka om en certifiering. Teknikcollegekonceptet stämde med vårt arbetssätt.
Mathias: Eleverna är anställningsbara! Och behöriga att söka vidare. Sen ger Teknikcollege oss ännu mer mandat att arbeta med sammanhållna arbetsdagar och ämnesintegration.

Vad kan man söka vidare till?

Mathias: Teknisk utbildning, ingenjörsutbildningar eller yrkeshögskoleutbildningar.
Frank: Våra elever går inte ut i arbetslöshet. De läser vidare direkt eller går direkt in i anställning.

Hur ser ni på skolors och företags ansvar för kompetensförsörjning inom branschen?

Mathias: Viktigt! Skolor bör försöka hitta samverkan med näringslivet men också VÅGA se hur näringslivet jobbar. Vi ser tydligt hur motivering sker lättare…
Frank: …och snabbare när de tillämpar teorin praktiskt. Företagen bör se att ökad samverkan ökar möjligheter till bra rekrytering.

Ni har mycket praktik?

Båda: Ja, våra elever har heltidspraktik fyra veckor i tre perioder från årskurs 1-3.
Frank: Sen undervisar vi med stor inblick i vad som krävs i yrken och låter eleverna tillämpa sina kunskaper i verkligheten.
Mathias: De måste se nyttan!

Hade ni några andra yrkesdrömmar när ni var små?

Frank: Min dröm var faktiskt ingenjör! Eller veterinär. Mopeder och hästar!
Mathias: Jag skulle bli kock men sen fick jag reda på att det var mycket kvällsarbete och då ville jag inte det längre, sen skulle jag bli snickare men så slog jag mig på tummen och då ville jag inte bli det.

Vilka är era största förebilder yrkesmässigt?

Frank: Erik Bratt! Han var flygplanskonstruktör. Mathias: Min gamla matte- och fysiklärare! Han var före detta civilingenjör också. På gränsen till galen men med glimten i ögat.

Vad är det första ni tänker på när ni hör svensk teknik?

Mathias: Volvo och alla stora svenska företag. ABB. Svenskägda idag eller inte har ingen betydelse. Frank: Flygindustrin. Där har vi varit framstående i många år.

Om ni var en stenbumling, var skulle ni vilja vara placerade då?

Båda: HAHAHA! Mathias: På månen för att kunna titta på jorden! Frank: Djupt ned på havets botten. Nej! På Mount Everest topp! Har en motivering till det. Jag vill inte att K2 ska bli högre än Mount Everest! Så är jag närmare Mathias också och kan vinka.

Nämn ett material ni gillar och varför?

Frank: Fiberarmerad plast. Så jäkla starkt och lätt! Man kan göra nästan vad som helst med det. Mathias: Bomull. För att det är mjukt o gött!

Vilken del av en cykel är ni?

Mathias: Navet Frank: Hjulet. Framhjulet såklart! Såklart man vill vara framsidan Mathias.

Under en timme kan ni trolla! Vilken utveckling trollar ni fram inom yrket?

Båda: Byta fokus i synen på skolan och skapa en mer rättvis bild, en positiv bild! Många har nog fått en skev bild av hur skolan fungerar, särskilt efter valet.

Så många vägar för ungdomar idag! Vad har ni för råd till dem?

Mathias: Att inte stänga några dörrar utan välja så brett som möjligt. Frank: Att våga välja något man brinner för och tycker är roligt. Sen är det bra att grunda med goda matematik… Mathias: …och språkkunskaper. Även inom tekniska yrken. Jag vill att de jag undervisar ska utbilda sig till något inom det tekniska området.

Ni verkar gilla flyg! Ni får ett eget plan för ett dygn. Vart reser ni?

Frank: Reno! För flygplansställningarna och tävlingarna. Man tävlar där än idag med gamla flygplan från andra världskriget. Mathias: New York för att gå på Village Vanguard, en jazzklubb!

Fakta

Skola: Bergagymnasiet i Eslöv.

Certifiering: 2008. Då som en egen region: Mitt i Skåne. 2013 gick de dåvarande tre Skåneregionerna samman och återcertifierades som Teknikcollege Skåne.

Utbildningar: Teknikprogrammet med inriktningarna Design- och produktutveckling, Produktionsteknik samt Specialutformat Tekniskt Program (SMTE). Industritekniska programmet med inriktningarna Driftsäkerhet och underhållsteknik, Produkt- och maskinteknik samt Svetsteknik.

Antal elever: 70.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi skickar ut vårt nyhetsbrev sex gånger per år. Fyll i den e-post nedan och säkerställ att du tar del av det senaste från Teknikcollege och #SKM.


Vi behandlar i förekommande fall dina personuppgifter, såsom din mailadress, i enlighet med de krav som uppställs av dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Vi behandlar inte personuppgifter som inte är nödvändiga för oss att behandla och inte under längre tid än som behövs. Läs mer om vår personuppgiftspolicy här.